کد خبر:8660
پ

رییس سازمان پزشکی قانونی در جریان بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از این سازمان گفت:  در سال ۹۸، یک‌هزار و ۱۶۰پرونده تصادف ساختگی، ۸۵ هزار پرونده ادعای همسرآزاری و ۲ هزار و ۴۴۸ پرونده کودک‌آزاری داشتیم.

 

به گزارش  روزانه نیوز ، از خبرگزاری خانه ملت،  اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از سازمان پزشکی قانونی  کشور بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت بخش‌های مختلف آن قرار گرفتند.

 

پس از بازدید نمایندگان از بخش‌های مختلف این سازمان مانند معاینات، آزمایشگاه و سقط‌ جنین، نشستی با حضور «عباس مسجدی آرانی» رییس سازمان پزشکی قانونی کشور و مسوولان مربوطه برگزار شد.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، گفت: پیامی که مقام معظم رهبری در شروع به کار مجلس یازدهم بیان فرمودند در وصف هیچ مجلسی بیان نشد و مردم، دانشگاهیان و جوانان از مجلس جوان، فعال، پرنشاط و متدین انتظار دارند.

 

«عباس مسجدی‌آرانی» ادامه داد: جفایی که در حق سازمان پزشکی قانونی وجود دارد و شاید ما خودمان کوتاهی کردیم این است که مردم تنها به بخش کوچکی از وظایف ما یعنی «تشریح» آگاهی دارند؛ افراد ماهر و باتجربه و متخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند و فعالیت کار پزشک قانونی در کشور قدمت ۱۰۰ ساله دارد و در سال ۱۳۷۲ با مصوبه مجلس سازمان مستقلی شکل گرفت و همکاری تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داریم؛ در این رابطه بسیاری از متریال‌های پزشکی و قانونی به طور خاص در قانونی پزشکی وجود دارد.

 

وی با یادآوری اینکه حجم کار متخصصان و پزشکان ما زیاد است، افزود: کار ما تخصصی و فشار روانی بر کارکنان زیاد است، به دنبال کار سیاسی نیستیم و حق و حقیقت را دنبال می‌کنیم.

 

هزار و ۱۶۰ پرونده تصادف ساختگی در سال ۹۸

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ از ۲ میلیون پرونده ۶۰۹ هزار پرونده مربوط به نزاع و ۳۶۰ هزار پرونده مربوط به تصادفات بوده است.

 

مسجدی آرانی با بیان اینکه تصادفات و حتی در شرایط فعلی سقط‌ جنین‌های ساختگی هم داریم، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، هزار و ۱۶۰پرونده تصادف ساختگی، ۸۵ هزار پرونده ادعای همسرآزاری و ۲ هزار و  ۴۴۸ پرونده کودک‌آزاری داشتیم.

 

آمار نگران کننده سالمندآزاری/ تلاش برای رفع مشکلات حضانت فرزندان

 

وی با بیان اینکه اثبات محجوریت از پرونده‌های بسیار حساس و مهم محسوب می‌شود و عقبه آن مالی است، یادآور شد: حضانت فرزندان کاری فنی و تخصصی است البته کوتاهی‌هایی در این رابطه در سازمان صورت گرفته بنابراین تیم تخصصی از اساتید دانشگاه را بسیج کردیم تا مطالعاتی را داشته باشند و در حال تنظیم پروتکل‌هایی هستند.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد:، متاسفانه به سمت سالمندآزاری پیش می‌رویم و آمار نگران‌کننده‌ای در این رابطه وجود دارد.  همچنین بحث سلامت روان در صحنه جرم جزو وظایف ما است؛ ادبیات ما این است که برای تحقق سند گام دوم انقلاب باید به دانایی دست یابیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 

وی با یادآوری اینکه پنج هزار عضو هیات علمی با سازمان پزشکی قانونی همکاری دارند، گفت: همچنین از متخصصان و جوانان برای پیشرفت کار سازمان استفاده می‌کنیم.

 

وجود ۸ هزار نقطه حادثه خیز در کشور 

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین با یادآوری فوت بیش از ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای سال ۹۸، افزود: در این رابطه ۳۶۰ هزار پرونده داشتیم و آمار فوتی‌ها رو به رشد است. پنج هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که متاسفانه در ۲۰ سال گذشته اقدامی برای رفع آن‌ها نشده است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۴ هزار پرونده تشریح داشتیم، گفت: به طور تقریبی ۹ هزار و ۸۰۰ پرونده قصور پزشکی وجود دارد که از این تعداد ۵۴ درصد تبرئه و ۴۶ درصد تائید می‌شود؛ همچنین پنج هزار و ۶۱۱ پرونده روانپزشکی داریم و در سال ۹۸ حدود ۱۲ هزار پرونده متقاضی سقط جنین داشتیم که از این تعداد به ۹ هزار و ۸۲۰ نفر مجوز سقط قانونی دادیم.

 

اختلال هویت جنسی در حال رشد

 

رییس سازمان پزشکی قانونی همچنین گفت: سال گذشته ۵۸۰ پرونده تغییر جنسیت داشتیم که ۴۰۰ پرونده مربوط به خانم‌ها و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان بوده و بر اساس بررسی‌ها یکی از دلایل اصلی آن فضای مجازی است.

 

عریان‌پوشی یکی از عوامل اصلی کودک‌آزاری

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری، عریان‌پوشی را یکی از عوامل اصلی کودک آزاری دانست و افزود: آگاهی بخشی مردم در این رابطه بسیار مهم است و مردم باید هوشیار باشند.  در دور جدید فعالیت سازمان گفتمانی را ایجاد کردیم که نهضت خدمات‌رسانی به مردم است.

 

مسجدی آرانی با بیان اینکه سه هزار پرسنل داریم و درصد اشغال پست سازمانی ما ۳۰ درصد است، ادامه داد: متاسفانه مجوز استخدام نمی‌دهند البته در سال جاری ۲۰۰ مجوز دادند.

 

وی تصریح کرد: از ۳ هزار پرسنل سازمان پزشکی قانونی، یک هزار و ۱۰۰ نیرو قراردادی هستند در حالی که برخی از آن ها ۲۷ سال سابقه کار دارند و کار کردن در این سازمان بسیار طاقت‌فرسا و سخت است. البته جلساتی را با کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت داشتیم که قول پیگیری دادند.

 

این مقام ارشد سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه آینده‌پژوهشی در دستور کار قرار گرفته است و ماهانه یک میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه‌ها داریم، ادامه داد: البته از ظرفیت خیرین استفاده می‌کنیم و چندین پروژه را با همکاری آنها به سرانجام رساندیم.

 

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: این بازدید میدانی از این حیث انجام شد تا در جریان مسائلی که پزشکی قانونی به طور خاص با آن مواجه بوده و همچنین مسائل زنان به عنوان بخشی از مراجعین سازمان قرار گیریم و در عرصه قانون‌گذاری و نظارت بر اساس شناخت حاصل شده مشکلات و مسائل احصا شده را در مجلس پیگیری و دنبال کنیم.

 

«فاطمه قاسم‌پور» با بیان اینکه بر اساس گزارش های دریافتی،  بهبود وضعیت پزشکی قانونی از مطالبات جدی مردم است، تصریح کرد: وظایف پزشکی قانونی متعدد و بسیار سنگین بوده و به فناوری‌های نوین و جدید نیاز دارد.

 

وی افزود: یکی از مسائل حوزه کاری پزشکی قانونی،  فشار کاری است که بر روی بانوان مشغول در سازمان وجود دارد در واقع کارها بسیار سنگین است و در استان‌ها هم با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و کمبود نیرو سنگینی کار پرسنل را مضاعف می‌کند./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید