کد خبر:22124
پ

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران با اشاره به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه واکسن گفت: واکسن های ایرانی کرونا موثر و کارا هستند.

به گزارش روزانه نیوز دکتر سیروس زینلی با بیان اینکه یک واکسن ایرانی وارد مرحله تست بالینی شده و تعداد دیگری هم در آستانه ورود به این مرحله هستند، افزود: نباید فریب حرف های تبلیغات معاندان و تشکیک های برخی ناآگاهان داخلی در مورد ساخت واکسن داخلی را خورد و این واکسن ها کاملا موثر و کارا هستند.

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران ادامه داد: واکسن ساخته شده داخلی از ویروس کشته شده شبیه واکسن های تولید کشور چین است و کارایی آنها در مرحله حیوانی مورد تائید قرار گرفته و تست انسانی آن در حال انجام است.

زینلی گفت:  تعدادی دیگر از واکسن های داخلی در حال طی کردن روند ساخت خود هستند و بعضی از آنها با تائیدیه سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پزشکی به زودی وارد مرحله انسانی می شوند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که درآمد حاصل از واکسن ها چند ۱۰ میلیارد دلار است و کشور های غربی تلاش می کنند به گونه ای تبلیغ کنند تا نشان دهند که فقط واکسن تولیدی شرکت های غربی موثر هستند و دیگر واکسن ها فایده ای نخواهند داشت.

وی در باره کارایی و اثربخشی واکسن ها در مقابل برخی از جهش های ویروس گفت: معمولا واکسن به گونه ای طراحی می شوند که در مقابل برخی از تغییرات اثربخشی خود را از دست ندهند. تعدادی از شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در حال ساخت واکسن کرونا هستند و برخی از آنها دستاوردهای خوبی کسب کرده اند. /ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید