کد خبر:8877
پ

معاون فنی گمرک ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش  روزانه نیوز  به نقل از گمرک، مهرداد جمال ارونقی افزود: در شش ماهه نخست امسال، ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با وزنی معادل ۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تن، از افزایشی معادل ۲۴.۴۰ درصد برخوردار بوده است.

 

وی گفت: ارزش اقلام و محصولات صادر شده از کشور در شش ماهه نخست سال معادل ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش کالاهای صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار، از افزایشی معادل ۱۲.۲۸ درصد برخوردار بوده است.

 

ارونقی اضافه کرد: ۱۰ قلم اول صادرات کالاهای کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری، پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، رب گوجه فرنگی، مغز پسته، شیرینی، بیسکویت، سیب، سیب زمینی و هلو است.

 

وی گفت: در این مدت صادرات پسته با پوست، برابر با ۴۷ هزار تن با ارزش ۳۰۴ میلیون دلار است که نسبت به سال قبل در این مدت، از نظر وزنی ۱۴۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۱ درصد رشد داشته؛ میزان صادرات رب گوجه فرنگی در شش ماه برابر با ۱۰۴ هزار تن و ارزش ۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۰۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۸ درصد افزایش داشته است. همچنین صادرات مغز پسته به وزن ۷ هزار تن با ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی معادل ۹۱ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۵۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به میزان صادرات سیب، سیب زمینی و هلو در شش ماهه نخست سال و مقایسه آن با مدت مشابه در سال قبل اشاره کرد و گفت: میزان صادرات سیب برابر با ۱۶۶ هزار تن با ارزش ۶۱ میلیون دلار است که از نظر وزنی ۱۳۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد افزایش داشته است. صادرات سیب زمینی با وزن ۲۷۰ هزار تن و ارزش ۵۲ میلیون دلار، از رشد وزنی ۱۳۰ درصد و ارزشی ۹ درصد برخوردار بوده و نهایتاً میزان صادرات هلو، شلیل و شفتالو برابر با ۷۴ هزار تن و ارزش ۵۱ میلیون دلار بوده که از رشد وزنی و ارزشی ۲۰۱ درصد برخوردار بوده است.

 

ارونقی عمده کشورهای مقصد این محصولات را عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و چین برشمرده و تأکید کرد: با وجود تحریم‌های اقتصادی، شرایط بحرانی کرونا در کشورها و مشکلات موجود در زمینه رویه صادرات، صادرات محصولات کشاورزی همچنان رکورد دار بوده و کرونا و تحریم نتوانسته حریف صادرات محصولات کشاورزی شود./ مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید