کد خبر:22741
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط اندونزی گفت: ما منتظر دریافت جزئیات هستیم؛ البته دلیل فنی است و سفارت ما در اندونزی آن را از نزدیک پیگیری می‌کند.

به گزارش روزانه نیوز سعید خطیب زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام گاه ‌شمار وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز گفت‌گوی برخط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس کنگره جمهوری خلق چین را با هماهنگی‌های انجام شده خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز شاهد آغاز رسمی سفر ظریف به سفر پنجگانه روسیه گرجستان، ارمنستان و ترکیه خواهیم بود. ۱ بهمن گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای ایرلندی درباره برجام و افتتاح سفارت ایرلند در ایرلند را داشتیم و روز سه‌شنبه با همتای ترکیه‌ای، جنگ علیه ایران و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا و قانون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص موضوع برجام هنوز شاهد اتفاق جدید نبودیم و موضع ما همان موضع قبلی است.

خطیب‌زاده افزود: تا موقعی که رفع تحریم‌ها را به طور موثر و پایبندی طرف مقابل به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم، اقدامی نخواهیم کرد و خیلی به گفته‌ها توجه نمیکنیم. الان وقت عمل است و دولت جدید ایالات متحده باید نشان بدهد که رویکرد متفاوتی با دولت قبلی دارد.

وی همچنین درخصوص کشتی‌های ایران که در اندونزی توقیف شده نیز ابراز داشت: ما منتظر دریافت جزئیات هستیم؛ البته دلیل فنی است و سفارت ما در اندونزی آن را از نزدیک پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات عربستان مبنی بر اینکه «ایران امنیت منطقه را برهم می‌زند»، گفت: موضع ما درمورد همه همسایگانمان یکسان است. آن زمان که رئیس جمهور طرح صلح هرمز را به همه کشور‌ها ارسال مرد، پیام ما کاملا روشن بود. ما به دنبال یک ساز و کار همکاری منطقه‌ای هستیم. اما اینکه آیا عربستان صعودی از این چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه‌ای فاصله بگیرد، قطعاً آغوش ایران باز بودن و گام‌های موثری را طراحی خواهیم کرد.

این دیپلمات ادامه داد: نمی‌توانیم شاهد این باشیم که بمباران روزانه در یمن ادامه دارد، اما صحبت از صلح در یمن شود یا آنکه در روز‌های آخر ترامپ یکی از گروه‌های یمنی را در لیست خودخوانده تروریسم آمریکا قرار دهند؛ اما در عین حال، صحبت شود که ریاض آماده حل و فصل مسائل منطقه‌ای است. یک شجاعت در طرف سعودی و تغییر گفتمان نیاز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتفاق تروریستی روز‌های اخیر در عراق اضافه کرد: ما با مردم عراق پیوستگی‌های عمیق و تاریخی و چندلایه داریم. درد و رنج مردم عراق، درد و رنج ماست. اتفاق تروریستی روز‌های اخیر در عراق ما را هم متاثر کرد. این اتفاق نشان دهنده روی کریه تروریسم است و به تصور برخی گویی می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه تروریسم ریشه در افراطی‌گری‌های فکری و سازمانی دارد، بیان کرد: البته دست برخی عناصر در این اقدامات دیده شده است. به نظر می‌رسد طرف سومی است که با آشفته کردن وضعیت منطقه از آب گل‌آلود ماهی گرفته و به قول ظریف به دنبال این است با خون آمریکایی‌ها به نیات خود برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران در کنار متحدین خود اجازه نمی‌دهد بار دیگر داعش در عراق و کشور‌های دیگر خود را سازماندهی کند./میزان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید