کد خبر:24966
پ

 دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به پیامدهای بحران آب و هوایی بر صلح و امنیت بین‌المللی گفت، تغییرات اقلیمی خطر بی‌ثباتی و درگیری را افزایش می‌دهد و باعث آوارگی بیشتر مردم در سراسر جهان خواهد شد.

به گزارش روزانه نیوز  آنتونیو گوترش  در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تغییرات اقلیمی برگزار شد، افزود: شرایط اضطراری آب و هوا مساله تعیین کننده زمان ما است. دهه گذشته داغ‌ترین دهه تاریخ بشر بود.

وی ادامه داد: سطح دی اکسیدکربن در بالاترین سطح قرار دارد و آتش سوزی، طوفان‌ها، سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها شرایط طبیعی جدید هستند. این شوک‌ها نه تنها به محیطی که به آن وابسته‌ایم آسیب می زند که سیستم‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما را ضعیف می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه «باید افزایش دمای کره زمین را تا پایان قرن به ۱.۵ درجه محدود کنیم»، اضافه کرد: وظیفه ما حتی واضح تر است؛ ما باید از مردم و جوامعی که تحت تأثیر اختلال آب و هوا قرار گرفته‌اند محافظت کنیم. ما باید مقدمات تشدید پیامدهای بحران آب و هوا را برای صلح و امنیت بین‌المللی افزایش دهیم.

گوترش اظهار کرد: اختلال در آب و هوا، تقویت کننده و تشدید کننده بحران است. جایی که تغییرات آب و هوایی، رودخانه‌ها را خشک می‌کند، برداشت را کاهش می‌دهد، زیرساخت‌های مهم را از بین می‌برد و جوامع را آواره می‌کند، خطرات بی ثباتی و درگیری را هم شدت می‌بخشد.

وی با اشاره به تاثیرات آب و هوایی در جوامع مختلف به برخی کشورها اشاره کرد و گفت: در افغانستان که ۴۰ درصد نیروی کار به کشاورزی مشغول هستند، کاهش برداشت، مردم را به فقر و ناامنی غذایی سوق می‌دهد و آنها را مستعد جذب باندهای تبهکار و گروه های مسلح می‌سازد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در سراسر آفریقای غربی و ساحل، بیش از ۵۰ میلیون نفر برای زنده ماندن به پرورش دام وابسته هستند. تغییر در الگوی چرا باعث افزایش خشونت و درگیری بین دامداران و کشاورزان شده است.

گوترش ادامه داد: در دارفور، بارندگی کم و خشکسالی‌های مکرر باعث افزایش عدم امنیت غذایی و رقابت برای منابع می‌شود. عواقب آن به ویژه برای زنان و دختران ویرانگر است که مجبور می‌شوند برای تهیه آب، دورتر بروند و آنها را در معرض خطر بیشتری از خشونت جنسی و جنسیتی قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: آسیب‌پذیری در برابر خطرات آب و هوایی نیز با نابرابری درآمد ارتباط دارد. سطح بالای نابرابری می‌تواند انسجام اجتماعی را تضعیف کند و منجر به تبعیض، افزایش تنش‌ها و ناآرامی ها شود و خطر درگیری را افزایش دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین اختلال در آب و هوا را باعث آوارگی در سراسر جهان دانست و یادآور شد: در برخی از کشورهای کوچک جزیره‌ای در اقیانوس آرام، کل جوامع مجبور به نقل مکان شده‌اند و پیامدهای وحشتناکی برای معیشت، فرهنگ و میراث آنها دارد.

گوترش اظهار کرد: جابجایی اجباری تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان به وضوح احتمال درگیری و ناامنی را افزایش می‌دهد. برای رفع خطرات ویژه‌ای که بحران آب و هوا برای صلح و امنیت ایجاد می‌کند ، باید کارهای بیشتری انجام داد.

وی چهار حوزه اولویت دار را تعریف کرد و گفت: نخست آنکه ما نیاز به تمرکز بیشتر بر پیشگیری از طریق اقدامات آب و هوایی قوی و با همتی بلند داریم. ما باید دنیا را در مسیر رسیدن به اهداف توافقنامه پاریس قرار دهیم و از فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم. ما باید یک ائتلاف جهانی واقعی ایجاد کنیم تا تا اواسط قرن به انتشار صفر کربن متعهد شویم.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه باید یک دهه تحول را از طریق COP۲۶ موفق در گلاسگو بسیج کنیم، افزود: این امر به همه کشورهای عضو نیاز دارد که قبل از ماه نوامبر، مشارکت‌های بلند همت تعیین شده در سطح ملی را با اهدافی ارائه دهند که به ما امکان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را از سطح ۲۰۱۰ تا ۴۵ درصد کاهش دهیم.

گوترش ادامه داد: دوم اینکه ما به اقدامات فوری برای محافظت از کشورها، جوامع و مردم در برابر تأثیرات فزاینده مکرر و شدید آب و هوا نیاز داریم. ما به دستیابی به موفقیت در انطباق و انعطاف پذیری نیاز داریم که به معنی افزایش چشمگیر سطح سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی اضافه کرد: همه اهدا کنندگان و بانک‌های توسعه چند جانبه و ملی باید در این امر شرکت کنند. کشورهای پیشرفته باید تعهد خود را در زمینه انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه به کشورهای جنوب حفظ کنند. آنها قبلا ضرب‌الاجل ۲۰۲۰ را از دست داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های سبز شد و اظهار کرد: به طور خلاصه، ما باید شکاف مالی را با افزایش حمایت از کشورها و جوامعی که بدترین تأثیرات بحران آب و هوایی را متحمل می‌شوند، کاهش دهیم.

گوترش سومین اولویت خود را پرداختن به مفهومی از امنیت خواند که مردم را در مرکز قرار دهد و توضیح داد: بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ویرانی را نشان می‌دهد که تهدیدات امنیتی به اصطلاح غیر سنتی، می‌تواند در مقیاس جهانی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: پیشگیری و رفع فقر، ناامنی غذایی و آوارگی ناشی از اختلال آب و هوایی به حفظ صلح و کاهش خطر درگیری کمک می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد چهارمین اولویت خود را در این برنامه، تعمیق همکاری در سراسر و فراتر از سیستم سازمان ملل برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید از قدرت ذینفعان مختلف از جمله این شورا، کمیسیون صلح‌سازی، موسسات مالی بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، جامعه مدنی، بخش خصوصی، دانشگاه و سایر نهادها استفاده کنیم.

گوترش اظهار کرد: سازوکار امنیت آب و هوایی که گروه امور سیاسی و صلح‌سازی، برنامه توسعه سازمان ملل و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد را گرد هم آورده است، نقشه اصلی این همکاری در سیستم سازمان ملل است.

وی با تاکید بر اینکه بحران آب و هوایی، چالش چند جانبه عصر ما است، گفت: این امر در حال حاضر بر هر حوزه از فعالیت‌های انسانی تأثیر می‌گذارد. حل آن مستلزم هماهنگی و همکاری در مقیاسی است که تاکنون ندیده‌ایم. تعامل همه نهادهای چندجانبه از جمله این شورا، می‌تواند نقش مهمی در مواجهه با این چالش داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست تا از نفوذ خود در این سال مهم برای اطمینان از موفقیت COP۲۶ و بسیج دیگران از جمله موسسات مالی بین‌المللی و بخش خصوصی برای انجام سهم خود، استفاده کنند./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید