کد خبر:25405
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی ثباتی‌هاست و اجازه نخواهیم در خلیج فارس و دریای عمان هراس افکنی کند.

به گزارش روزانه نیوز آقای خطیب زاده در نشست خبری خود درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر نقش ایران در انفجار کشتی صهیونیستی افزود: این فرافکنی‌ها کاملا خط روشنی را دارد. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد با این اظهارات هراس افکنی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به یک بیماری ذهنی مبتلاست. این رژیم می‌داند در حوزه امنیتی؛ پاسخ ما دقیق و محکم بوده است.

وی درباره اینکه آیا ایران این اتهام را رد می‌کند؟ اظهار داشت: این اتهام زنی توسط رژیم اشغالگر قدس صورت می‌گیرد؛ نه تنها قویا رد می‌کنیم بلکه تمامی اقدامات چند ماه اخیر این رژیم در حوزه امنیتی ایران را رصد می‌کنیم و پاسخ خود را در جای خودش؛ خواهیم داد.

آقای خطیب زاده در ادامه درباره انتقاد کاخ سفید از عملکرد ایران گفت: دولت آقای بایدن باید بپذیرد به تعهدات خودش در قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد؛ همانگونه که به توافق پاریس بازگشتند. مسیر دیپلماسی کاملا روشن است؛ می‌توانند به تعهدات خودشان برگردد و حضور در جلسه برجام؛ یا اینکه یک گوشه‌ای بنشینند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی خبرنگاری که اصرار داشت ایران باید با آمریکا مذاکره کند گفت: تمام بده بستان‌ها در برجام انجام شده است و دیروز وقت عمل آمریکا بود؛ نمی‌توانیم به خاطر منافع ملت ایران، همان گروهی که برجام را مذاکره و فکت شیت دروغ منتشر و به کنگره گفت “سر همه را کلاه گذاشتیم”؛ همان گروه امروز هیچ تغییری در مواضع خود صورت ندهد.

وی همچنین گفت: ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را باز کرده بلکه مسیر آن را روشن کرده است. سه قدم ساده را برای آن‌ها روشن کردیم. برداشتن موثر تحریم‌ها، اجرای تعهدات و بعد می‌توانند در کنار جلسه حضور داشته باشند. نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را دنبال و گردنکشی را ادامه و پشت میز بنشینند.

آقای خطیب زاده درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران و آزادی دارایی‌ها ایران در عراق و اینکه آیا این آزادسازی با چراغ سبز آمریکایی بوده است؟ گفت: این‌ها منابع خودمان هستند و این گفتگو‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و این موضوع به عنوان تعهدات دولت عراق بوده و هیچ گاه دولت عراق استنکاف نکرده است.

وی درباره توقیف کشتی متخلف کره جنوبی در خلیج فارس؛ اظهار داشت: خدمه نفتکش کره‌ای آزاد شده اند و هرآنچه این کشتی از ابعاد انسانی داشته؛ انجام شده است و آزاد سازی کشتی هم مسیر حقوقی خودش را طی می‌کند./صدا و سیما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید