کد خبر:9502
پ

حوزه سیاست خارجی، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

 

به گزارش روزانه نیوز سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: هفته گذشته اتفاقات مهمی در حواشی ما افتاد. در 13 مهر آقای ظریف به نمایندگی از رئیس جمهوری سفر نیم روزه‌ای را به کویت داشتند که برای همدردی با دولت و مردم کویت به خاطر درگذشت امیر کویت بود و همچنین با امیر جدید دیدار کردند و انتخاب ایشان را تبریک گفته و حمایت کشورمان از کویت را اعلام کردند. 11 مهر هم گفتگوی تلفنی با آقای لاوروف درباره قره باغ داشتند. روز قبل هم با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو داشتند.

 

طرح ایران برای توقف درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان

 

خطیب زاده در ادامه با اشاره به تحولات قره باغ گفت: اتفاق و جنگی که در مرزهای شمال غربی ایران در جریان است را با حساسیت و دقت بررسی می‌کنیم. از روز اول اعلام کردیم که مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه چندین دهه‌ای وجود ندارد. تاکید می‌کنیم که باید هر چه زودتر درگیری نظامی متوقف شود و گفتگوهای سیاسی زماندار شروع شود. ایران طرحی را آماده کرده است که در چارچوب مزبور است. امیدواریم که هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند. توجه داشته باشند که ایران نمی‌تواند درگیری در نزدیکی مرزهای خود به ویژه تعرض به مرزهای خود را تحمل کند.

 

ایران از جمله کشورهایی است که با طرف‌های درگیر روابط خوبی دارد. ما از این منظر تلاش کرده‌ایم که هم به صورت دوجانبه، هم با باکو و هم ایروان در ارتباط باشیم و همچنین با کنشگران دیگر منطقه‌ای هم ارتباط داشته باشیم. امیدوارم که هرچه زودتر بتوانیم به جنگ پایان دهیم، که هم تمامیت ارضی آذربایجان حفظ شود و هم اینکه مناطق اشغالی تخلیه شوند.

 

واکنش به اظهارات مقامات عربستانی درباره نقض برجام توسط ایران

 

وی در مورد ابراز نگرانی مقامات عربستان درباره نقض برجام توسط ایران گفت: احتمالا عربستان و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که می‌توانند در باره این موضوع اظهار نظر کنند. این اظهارات خنده دارتر از آن است که به آن جواب داد. عربستان در چارچوب ان پی تی باید به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد که مسیرهای بین‌المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضا پنهان و غیرآشکار طی شوند.

 

اروپا نشان داده که چقدر در عمل به تعهدات خود در برجام ناتوان است

 

خطیب زاده درباره اجرای تعهدات طرف اروپایی در برجام گفت: هم آلمان و هم اروپا می‌دانند که در چارچوب قطعنامه 2231 تعهد دارند که مانع انتفاع ایران از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی نشوند. اروپا در طول یکسال و نیم از خروج آمریکا از برجام نشان داد که چقدر در عمل به تعهدات خود ناتوان است و این چیز پنهانی نیست. لذا توصیه من به سه پایتخت اروپایی این است که کمی دقت کنند. تاریخ قضاوت قطعی خواهد داشت که کدام طرف ناتوان بودند و کدام طرف به تعهدات خود پایبند بوده است./ تسنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید