کد خبر:6151
پ

امسال بوی ماه مدرسه دو هفته زودتر در کشور پیچید و زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در سایه همه‌گیری کرونا و دغدغه خانواده ها دوهفته زودتر به صدا درآمد، اما با گذشت بیش از دو هفته از آن روز، همچنان نگرانی هایی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود دارد.

 

 

به گزارش روزانه نیوز ، طبق قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۷۶ آغاز سال تحصیلی برای تمام پایه‌ها از اول مهرماه آغاز می‌شود و دوره تحصیل تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. قانونی که امسال با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا دو هفته زودتر اجرایی شد تا از شرایط حاد احتمالی تقارن همه گیری کرونا با آنفلوآنزای فصلی تا حد ممکن جلوگیری شود.

 

 

پیش از این متولیان سلامت و مسئولان وزارت بهداشت هشدارهایی نسبت به تقارن همه گیری کرونا با شیوع ویروس آنفلوآنزا در فصل پاییز داده بودند که شاخص‌ترین آن سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان کشور است که گفته بود «ممکن است پاییز سختی در پیش داشته و شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم.»

 

 

در همین زمینه حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «کرونا با ما خواهد بود و این زودی‌ها هم دست بردار نیست باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم چون از مهرماه با شیوع آنفلوآنزا روبرو خواهیم بود که به اعتقاد برخی از خبرگان و متخصصان بیماری‌های عفونی به دلیل گذشت ۱۰ سال از شیوع آن امسال با نوع شدیدتر آن را روبرو خواهیم شد.»

 

 

همین هشدارها باعث شد که ستاد ملی مبارزه با کرونا، زمان شروع سال تحصیلی را ۱۵ شهریور آن هم با رعایت دقیق و سختگیرانه پروتکل های بهداشتی اعلام کند. آن زمان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش گفت: « باید بازگشایی مدارس با شکوه تر برگزار شود و سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانیم. بازگشایی مدارس یک رویداد بزرگ ملی است و این آیین باید مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت باشد.» او این توضیح را هم داده بود که «اصل بر حضور دانش آموزان در مدارس است مگر اینکه نتوانیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم. باید هر جا تعداد دانش آموزان زیاد باشد آن ها را در گروه ها و زمان های مختلف برای حضور در مدرسه گروه بندی کرد. همچنین باید یک متر بین هر دانش آموز با دانش آموز دیگر فاصله باشد.»

 

 

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با بازگشایی مدارس به خصوص به شیوه حضوری مخالف بودند و عده ای دیگر بر رعایت پروتکل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان به دانش آموزان تاکید داشتند. مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: «حضور دانش‌آموزان در مدارس منوط به رعایت نکات بهداشتی است، باید وزارت آموزش و پرورش بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را حداقل در میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع کند.»

 

 

مخالفت تعدادی از نمایندگان زمانی شدت گرفت که اظهار نظرهای متناقص درباره روند بازگشایی مدارس و اجباری شدن حضور فیزیکی دانش آموزان مطرح شد. موضوعی که در واکنش به آن جبار کوچکی نژاد نماینده رشت گفت: « باید ۱۳ میلیون دانش آموز بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند و در این شرایط شاهد اظهارنظرهای متناقضی درباره‌ی نحوه بازگشایی مدارس هستیم پیشنهادم این است که در جلسه ویژه‌ای مجلس درباره مباحث آموزش و پرورش ورود کرده تا وضعیت آنها مشخص شود.» این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش در ۱۸ شهریور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شد. بنا بر توضیحات احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، حاجی میرزایی گفته بود حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اختیاری است لذا وزارت آموزش و پرورش ملزم به ارائه خدمات به صورت حضوری و مجازی به دانش آموزان است.

 

 

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز جلسه ای فوق العاده در ۱۶ شهریور با حضور مسوولانی از دو وزارت خانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان تشکیل داد و بر لزوم نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد. همچنین مقرر شد کمیته ای برای رصد روزانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس تشکیل شود.

 

 

با اختیاری شدن حضور دانش آموزان اما همچنان دغدغه رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود دارد. اینکه چقدر مدارس به انجام آن پایبند بمانند و ماسک و مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در اختیار دانش آموزان قرار داشته باشد. در این باره عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گویی با ایسنا توضیح داد: « باید بودجه لازم به مدارس داده شود تا آنها بتوانند مواد ضد عفونی کننده و اقلام بهداشتی را تامین کنند؛ نه اینکه خریداری کرده و بعد به آنها پول دهند. در اینجا بار اصلی بر دوش مربیان و انجمن اولیا و مربیان است تا ضمن نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس پیگیری های لازم را انجام دهند.»

 

 

از طرف دیگر آموزش غیرحضوری منوط به فراهم بودن زیرساخت های لازم برای دانش‌آموزان اعم از تبلت و گوشی هوشمند، اینترنت پر سرعت و کارایی سامانه شبکه اجتماعی دانش آموزان یا همان «شاد» به عنوان راه ارتباطی بین دانش آموزان و معلمان در فضای مجازی است. دغدغه نمایندگان این است که این امکانات در تمام نقاط کشور وجود ندارد و دولت باید با برنامه ای مدون بهره مندی همه دانش آموزان به امکانات آموزشی را فراهم کند. دغدغه ای که بنا بر توضیح سخنگوی کمیسیون آموزش، وزیر آموزش و پروش در جلسه ای این طور به آن پاسخ داده است: «اپلیکیشن شاد در دسترس است، البته که باید اشکالات و ایرادات آن رفع شود. در تلویزیون هم ساعاتی برای تدریس در نظر گرفته شده دولت به درخواست ما برای اختصاص سیم کارت رایگان به دانش آموزان پاسخ مثبت داده تا آنها در فضای مجازی ایمن باشند البته هنوز موضوع اینترنت رایگان معلوم نشده است.»

 

 

علاوه بر این برخی نمایندگان طرح دو فوریتی برای دسترسی دانش‌آموزان نیازمند به تبلت و گوشی هوشمند جهت آموزش در فضای مجازی را تهیه کردند که احمد نادری عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس درباره آن توضیح داد: «طبق اعلام رسمی آموزش و پرورش برخی دانش‌آموزان برای اتصال به شبکه شاد جهت آموزش آنلاین به سخت‌افزار دسترسی ندارند باید فکری برای این دانش‌آموزان کرد که عمدتا از طبقه محروم و نیازمند هستند.» او با ارائه توضیحاتی درباره ابعاد این طرح گفت: «در این طرح پیش بینی شده از محل دریافت مالیات بر دخانیات و اعتبارات دیگری این سخت افزارها تامین شود.»

 

 

به هر حال نباید فراموش نکنیم که هنوز دارو و واکسنی برای کرونا ساخته نشده و باید حداقل تا آن زمان با کرونا زندگی کنیم. زندگی به دور از کرونا مساوی با استفاده از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری اجتماعی است. باید این موارد به دانش آموزان، آموزش داده شود که این وظیفه خطیر در وهله اول به دوش خانواده ها و بعد از آن معلمان و اولیای مدارس است. انتظار می رود تا پایان سال تحصیلی تمامی نکات بهداشتی در مدارس رعایت شود تا خدای نکرده دانش آموزان و معلمان به این ویروس منحوس مبتلا نشوند./ ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید