کد خبر:28360
پ

اتحادیه روزنامه نگاران یمن به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در جهان با صدور بیانیه ای اعلام کرد طی جنگ تحمیل شده از سوی ائتلاف سعودی علیه این کشور ۴۷ خبرنگار غیرنظامی و ۲۹۰ خبرنگار حوزه نظامی به شهادت رسیدند.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، بیانیه مزبور توضیح داد: بیش از ۴۷ خبرنگار و روزنامه نگار طی شش سال گذشته در اثر بمباران خانه ها و محل کارشان توسط جنگنده های سعودی آمریکایی جان خود را از دست دادند.

بیانیه خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع جنگ در ششم فروردین ۱۳۹۴ تا کنون ۵۸۴ مورد اقدام غیرقانونی و غیرانسانی علیه روزنامه نگاران و خبرنگاران در یمن صورت گرفته است .

عربستان از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۰ در جهان قرار دارد و رژیم سعودی یکی از خطرناک ترین رژیم های جهان نسبت به آزادی مطبوعات و رسانه به شمار می رود و در داخل عربستان هر کس که از خاندان حاکم بر این کشور انتقاد کند، بازداشت و زندانی می شود.

بر اساس این گزارش ، طی جنگ در یمن ۲۳ موسسه رسانه ای منهدم شده اند و ۳۰ برج پخش و ارسال رادیویی مورد هدف قرار گرفته اند و پخش هشت شبکه تلویزیونی متوقف شده است و پخش هفت شبکه تلویزیونی با پارازیت مواجه شده است

سه تارنمای خبری هک شده است و چاپ و انتشار دو روزنامه رسمی ممنوع اعلام شده است و ۱۴۳ خبرنگار عرب و بیگانه از انجام فعالیت بازمانده اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن – فقیرترین کشور عربی – آغاز کرد

تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در یک قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند./ایرنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید