کد خبر:28878
پ

اردشیر بهرامی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به نقش رسانه در بازسازی سرمایه های اجتماعی کشور، گفت: فضای مجازی در حالیکه تولید کننده و منعکس کننده حجم انبوهی از اخبار، اطلاعات و گزارش های شرایط موجود در جامعه است؛ نقش بی بدیلی در نظارت مستقیم بر عملکرد دولت ها و کنشگران سیاسی و اجتماعی نیز دارند، کنشگران رسانه و فضای مجازی بازدارنده کنش های فساد انگیز در سیستم های مدیریتی هستند.

این جامعه شناس اجتماعی در گفتگو اختصاصی با روزانه نیوز با بیان اینکه معمولا رسانه ها هر نوع رخداد کوچک و بزرگ جامعه به ویژه عملکرد و کارآیی سیاست ها و برنامه های دولت ها و سیاست گذاران را نظاره و رصد می کنند، افزود: انبوهی از گزارش هایی که توسط فعالان اجتماعی، منقدین اجتماعی، پژوهش گران، جامعه شناسان و … در فضای رسانه مورد نقد و ارزیابی داوری قرار می گیرد و منتشر می شود بر آینده تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی جامعه تاثیر می گذارد.

بهرامی ادامه داد: لذا کنشگران رسانه در بستر فضای مجازی یک پایه مهم در قدرت و کنترل کننده سوء مدیریت ها و سوء استفاده کنندگان از صاحبان قدرت از موقعیت ها و مناسب خویش است که در شرایط امروز کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بخش عظیمی از “جعبه سیاه ” عملکردی کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای در برابر انظار عمومی قرار می گیرد و انتخاب یا عدم انتخاب برای مردم بسی آسان است.

خبرنگاران در انتخاب زمان انتشار اخبار و گزارش های محرمانه مهارت دارند 

این جامعه شناس اجتماعی اضافه کرد: اصحاب رسانه و کنشگران فضای مجازی که در کنشگری خود کلیدهای “جعبه سیاه” سیاستمداران و صاحبان قدرت را در اختیار دارند و در حرفه خود مهارتی بی نظیر در انتخاب بهترین زمان و شرایط برای انتشار اخبار و گزارش های محرمانه و عادی دارند و می توانند گردباد طوفانی در بر اریکه نشاندن گروهی بر قدرت یا به زوال کشیدن سوران بر اریکه قدرت ایجاد نمایند.

رسانه ها بخشی از واقعیات های موجود جامعه و سیاست ما هستند

این پژوهشگر اجتماعی در تبیین خود از نقش رسانه ها و فضای مجازی بر انتخابات اضافه کرد: رسانه ها خود تعدیل کننده صدق و کذب اخبار و گزارش ها هستند و از تداوم اخبار کذب و دروغ جلوگیری می کنند که در نهایت به شفافیت سوق پیدا می کنند.

بهرامی خاطر نشان کرد: این میزان دسترسی به اسرار، خلاف، فساد و کارهای ارزشمند و مطلوب “جعبه سیاه” صاحبان قدرت موجب می شود که همیشه خود را در معرض نظارت رسانه ها و کنشگران سیاسی و اجتماعی ببیند و این وضعیت در نهایت به توسعه نهادهای دموکراتیک و توسعه سیاسی منجر می شود.

رسانه ها برای جلوگیری از بحران های سیاسی خود را به اصول حرفه ای پایبند بدانند

وی اظهار داشت: رسانه ها برای جلوگیری از بحران های سیاسی و آشفتگی های اجتماعی می باید خود را مقید به رعایت اصول حرفه ای بدانند و ضمن تولید آکاهی، روح امید و روشنی را در جامعه ایجاد کنند چرا که با عدم رعایت اصول حرفه ای خود می توانند سرنوشت “جعبه سیاه” را تکرار کنند و توسط ذهن آگاه جامعه از چشم همه بیافتند.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: برای این کار می باید در تولید محتوا می باید علمی و دقیق و کارشناسی شده اصول معیارین خود را بکار گیرند.

بهرامی ادامه داد: اگر واقعا اصحاب رسانه و فعالان سیاسی به درستی مسایل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را بررسی، تحلیل و نقد کنند و اصول حرفه ای خود را بر اساس چهار چوب اخلاق حرفه ای رعایت کنند کمتر شاهد بی اخلاقی ها در فضای رسانه خواهیم بود.

این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: جامعه برای آن که بتواند به مشارکت حداکثری در انتخابات طی این بازده زمانی کوتاه مدت که شاهد اتفاق خاصی در جامعه باشیم و جامعه از وضعیت انفعالی نسبت به انتخابات خارج شود کار بس دشوار است.

بهرامی افزود: چرا که جامعه بت مسایل و مشکلاتی مانند بحران های مالی، تورم و گرانی، بی ثباتی اقتصادی و بزحان اشتغال  و مسکن و بحران کرونا دچار بی اعتمادی عمیقی شده است. بازسازی اعتماد عمومی در جامعه یک پروسه نسبتا طولانی است. اما سیاستمداران کلان کشور و رسانه ها در بازسازی این اعتماد تحلیل رفته نقش کلیدی دارند.

این گزارش ادامه دارد…

خبرنگار: مریم متین خواه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید