کد خبر:29828
پ

ماهیان پرنده گونه‌ای متفاوت و جالب از آبزیان هستند که برای مدت کوتاهی بر روی سطح آب قدرت پرواز دارند.

به گزارش روزانه نیوز ماهی بالدار معروف به پرنده ماهی به نام علمی Exocoetus oligolepis نوعی از آبزیان شگفت انگیز و عجیب است که در ایران و در خلیج فارس نیز یافت می شود، هر چند که در تمام اقیانوس های جهان نیز وجود دارد، اما محل تجمع این نوع از آبزیان بیشتر در اقیانوس اطلس، هند و آرام و در مناطق استوایی و زیر استوایی است.

این ماهی برای شکار و در هنگام خطر با ضربات دم مسافت زیادی را با سرعت بالا طی می‌کند و می‌تواند این مسافت را پرواز کند.

باربادوس نیز از گذشته زیستگاه این نوع آبزی بوده و سرزمین ماهی پرنده نام گرفته است؛ چابک دم‌ها، چابک ماهی‌ها، پیرابرون چاله‌ها سه نوع از خانواده پرنده ماهیان هستند که در خلیج فارس و دریای عمان یافت می‌شوند؛ گونه‌های متنوع تری از ماهی‌های پرنده هستند که برای زندگی در شرایط خاص بال‌های آن‌ها بیش از حد عادی رشد کرده، این ماهیان بالدار نمی‌توانند مانند پرندگان پرواز کنند، چرا که آنان به جای بال دارای بالچه هستند.

این آبزیان در آب و در حال شنا دم خود را به شدت تکان می‌دهند و به محض تسریع سرعت به روی آب آمده و مسافتی چند صد متری را می‌جهند. طبق گفته محققان و کارشناسان بیشترین مدت پرواز این ماهیان ۴۵ ثانیه بوده است، در حالی که آنان در حالت معمول حدود ۳۰ ثانیه می‌توانند به پرواز خود بر سطح آب ادامه دهند.

تغذیه ماهیان بالدار

این ماهیان از پلانکتون‌ها به عنوان غذا استفاده می‌کنند، در حالی که جانوران دریایی‌ مانند دلفین‌ها، اختاپوس‌، مارماهی دریایی و … نیز از ماهیان پرنده به عنوان غذا استفاده می‌کنند، هر چند در کشورهای دیگر این ماهی جنبه خوراکی هم دارد، اما در ایران کمتر از آن به عنوان غذا استفاده می شود.

انواع گونه ها

تا کنون حدود ۶۴ گونه از این ماهیان بالدار یافت شده است که از این تعداد ۹ گونه آن شناسایی شده اند، این ماهیان در تمامی اقیانوس ها یافت می‌شوند.

ارتفاع، سرعت و طول پرواز ماهیان بالدار

ماهیان بالدار می‌توانند حدود ۶ متر از سطح دریا پرواز کنند و در ابتدا با سرعت حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت بر سطح آب شنا کرده و سپس باله‌های جلویی خود را باز و با ارتفاع بالاتر از سطح آب پرواز می‌کنند؛ این ماهیان مسافتی حدود ۶۵۵ فوت را می‌توانند طی کنند.

علاوه بر این ماهیان پرنده به راحتی جذب می‌شوند، اما علی رغم این نکته شکار این ماهیان غالباً در شب انجام می‌شود./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید