کد خبر:30229
پ

کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» تألیف اردشیر بهرامی دانشجوی دکترای جامعه شناسی، به نقد برنامه های توسعه دوران بعد از انقلاب اسلامی و و پدیده شوم خودکشی مناطق زاگرس نشین پرداخته است.

به گزارش روزانه نیوز این نویسنده در کتاب خود معتقد است: خودکشی اعتراضی تاریخی به شرایط فقر، محرومیت، بی‌عدالتی و نابرابری‌های اجتماعی در زندگی است. از منظری دیگر اعتراضی به خشونت‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی است که در شرایط امروزه به مثابه موانع آزادی‌های فردی، انتخاب‌ها و تحقق استعدادهاست.

هم‌زمانی نامیمون سه عنصر: زیست جهان سنت‌ها، فقر و نابرابری اجتماعی موجب مرگ فهم مشترک در کنش‌های انسانی است.

کتاب «فرهنگ‌، توسعه و خودکشی در غرب ایران» حاصل مطالعات و پژوهش‌های میدانی نگارنده است که با رویکرد ترکیبی انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی نگاشته شده است.

مجموعه تحلیل‌ها و تفسیرهای کتاب بر محور چگونگی تعامل زیست جهان‌های سنت با دوران در حال تجربه نوسازی و پدیداری خودکشی جوانان و زنان می‌چرخد.

اغلب مردم می‌پندارند «پدیداری فقر، تیره‌بختی، خشونت‌ها و یأس در زندگی اجتماعی منطقه نتیجه بی‌توجهی دولت‌مردان یا فرهنگ سنتی است؟!» اما باید پرسید این مسائل اجتماعی طی چه فرایندهای رخ داده و در زندگی مردم ماندگار شده اند؟…

کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» علیرغم طرح دیدگاه نظری جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی پیرامون نقد تجربه نوسازی، توسعه و بازتولید زیست جهان سنت‌ها در دروان کنونی افزایش کنش‌های اعتراضی به ترسیم وضعیت اجتماعی ناخرسند نسل‌های نوجوان و جوان و زنان در عرصه اجتماعی خویش می‌پردازد.

همچنین برای سیاست‌گذاران و برنامه ریزان حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه خودکشی راهبردها و رویکردهای واقع‌بینانه و مفیدی پیشنهاد می‌کند.

تألیف: اردشیر بهرامی (جامعه شناس و نویسنده )

موضوع اصلی: خودکشی، خشونت، ایران، غرب ایران , جنبه‌های اجتماعی

موضوع فرعی: خرده‌فرهنگ، ایران، خودکشی

نویسنده: اردشیر بهرامی

ناشر: انتشارات جهاد دانشگاهی

نوبت چاپ: چاپ دوم، ویراست دوم؛ زمستان ۹۹

تعداد صفحه:294

شمار: 1000

قیمت اصلی: ۵۰ هزار تومان

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید