کد خبر:10878
پ

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید را گسترش تحریم‌ها به تمام نظام مالی ایران و قطع نقاط تماس باقی مانده کشور با نظام مالی بین‌المللی دانست.

 

به گزارش  روزانه نیوز کوروش احمدی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های جدید پولی و بانکی آمریکا علیه ایران  چه تاثیری می‌تواند در تبادلات مالی و بانکی ایران با دیگر کشورها داشته باشد؟ گفت: این تحریم‌های جدید بر بانکهایی اعمال شده که تا کنون تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار نداشته اند. هدف این اقدام جدید گسترش تحریم‌ها به تمام نظام مالی ایران و قطع نقاط تماس باقی مانده ایران با نظام مالی بین المللی است.

 

وی افزود: تیم ترامپ از این طریق سعی دارد فشار بر ایران را افزایش دهد و سیاست فشار حداکثری را به نقطه اوج آن برساند. اسرائیل و بنیاد دفاع از دموکراسی ها تا کنون سخت مدافع و خواستار اعمال این تحریم ها بوده اند. سران این بنیاد در اوت گذشته طی مقاله ای در وال استریت ژورنال، انجام این تحریم ها را خواستار شده بودند.  در آن مقاله گفته شده بود که هنوز حداقل ۱۴ بانک ایرانی از طریق سوئیفت قادر به کار با شرکای خارجی خود هستند. همچنین ادعا شده بود که این ۱۴ بانک توسط بانک مرکزی که تحت تحریم است، مدیریت و تامین مالی می شوند و FATF تمام نظام مالی ایران را در لیست سیاه قرار داده است. البته در این مقاله توصیه شده بود که تنها یک بانک برای تجارت کالاهای بشردوستانه کافی است. به رغم اکراه اولیه دولت ترامپ، گفته می شود که نهایتا همراه شدن شماری از اعضای تندرو کنگره مانند سناتور تد کروز و تام کاتن کار را به اینجا کشاند. به لحاظ سیاسی، شاید ترامپ امیدوار است که با این اقدام تصویری کامل از به اصطلاح فشار حداکثری را در برابر رای دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات قرار دهد و از آن بهره برداری تبلیغاتی کند.

 

 تحریم‌ها، کار یک رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید را برای کاهش فشار بر ایران دشوارتر خواهد کرد 

 

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد : این اقدام همچنین گامی در جهت تشدید دشمنی با ایران است، بدون توجه به واکنش احتمالی از سوی ایران. این را هم اضافه کنم که این اقدامات و مانند آن در گذشته، کار یک رئیس جمهور جدید در کاخ سفید را برای کاهش فشار بر ایران دشوارتر خواهد کرد؛ چرا که دادن امتیازات زیاد به ایران بدون مابه ازا از لحاظ سیاسی و حتی از دید دموکراتهای کنگره کار آسانی نخواهد بود.

 

احتمالا این تحریم‌ها  در عمل به منجمد شدن تمام دارایی‌های خارجی ایران  منجر می شود 

 

احمدی در پاسخ این پرسش ها که برخی از گزارش ها موید این موضوع است ، که این تحریم‌ها بر ارسال کمک‌های بشر دوستانه به ایران از جمله دارو و غذا  تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت و ارتباطات مالی ایران با دیگر کشورها را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و این موضوع قدم جدی از سوی آمریکا برای قطع ارتباطات نهادهای مالی و بانکی ایران با دیگر کشورها است، تحلیل شما در این ارتباط چیست ؟ خاطرنشان کرد:  ممکن است به لحاظ قانونی و روی کاغذ صدور اقلام انساندوستانه در چارچوب تحریم های آمریکا ممنوع نشده باشد، اما مسئله این است که حتی اگر راه های دیگری مثل صرافی ها برای واردات وجود داشته باشد، تحریم شدن تمام نظام مالی ایران ممکن است به شکل دو فاکتو یعنی غیررسمی و در عمل به منجمد شدن تمام دارایی های خارجی ایران بیانجامد و این امر موجب شود تا دسترسی ایران به منابع ارزی اش برای خرید اقلام انساندوستانه بیش از پیش دشوار شود. بعلاوه، این تحریم های جدید می تواند موجب احتیاط بیشتر مراکز مالی بین المللی برای معامله با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی بشود. به این ترتیب محتمل است که تحریم های جدید کانالهای ارتباط مالی ایران با جهان برای واردات کالاهای بشردوستانه را به شدت کاهش دهد.

 

تحریم‌های جدید  کار را برای کانال مالی «اینستکس» نیز دشوارتر خواهد کرد

 

احمدی همچنین در واکنش به این سوال که نوع واکنش شرکای ایران در برجام از جمله اروپایی ها را به این موضوع چگونه ارزیابی می‌کند و آنها چه کمکی می توانند در این زمینه به ایران کنند ؟ افزود گفت: دولت های اروپایی، مشخصا فرانسه، آلمان و انگلیس، طبعا و در چارچوب مخالفت با خروج آمریکا از برجام با این تحریم ها و بطور کلی تحریم های ثانویه که مغایرت آشکار با تعهدات شرکت کنندگان در برجام دارد، موافق نیستند و پیوسته از آن انتقاد کرده اند. اما این انتقادها  عمدتا در سطح سیاسی باقی مانده و بانک ها و شرکت های اروپایی از بیم واکنش آمریکا در عمل به راه خود یعنی اجتناب از کار با طرفهای ایرانی یا تردید در این زمینه رفته اند. در ارتباط با این تحریم های جدید هم همین گزاره احتمالا درست خواهد بود. یعنی دولتهای اروپایی مخالفت می کنند کما اینکه وزارت خارجه آلمان طی بیانیه ای مخالفت کرده، اما در عمل قادر به واداشتن شرکت ها و بانکهای‌شان به سرپیچی از تحریم ها نیستند. ضمن اینکه این تحریم های جدید ظاهرا کار را برای کانال مالی اینستکس که قرار است بر کالاهایی که مشمول تحریم نیستند متمرکز باشد، نیز دشوارتر خواهد کرد./ ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید