کد خبر:16005
پ

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: مشکل رسوب کالاها در گمرکات کشور حل و فصل شود،

 

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با بیان اینکه باید هر چه سریع‌تر مشکل رسوب کالاها در گمرکات کشور حل و فصل شود، گفت: متأسفانه شاهد رسوب کالا در گمرکات کشور می باشیم که لازم است برای حل این مشکل سیاست واردات مقابل صادرات و همچنین واردات با ارز متقاضی عملیاتی شود.

 

به گزارش روزانه نیوز جعفر قادری با بیان اینکه  بانک مرکزی می‌گفت که هر کالایی که می‌خواهد وارد شود که باید حتماً بانک مرکزی ارز آن را بدهد و در صورتی که ارز نداشته باشد آن کالاها باید در گمرک بمانند، افزود: یکی از عوامل رسوب کالا در گمرک آن بود که بانک مرکزی چارچوب غلطی را در این زمینه مشخص کرد و با وجود آنکه بارها تذکر دادیم که این سیاست را بردارند، اما توجه نکردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو سیاست واردات در مقابل صادرات و همچنین واردات با ارز متقاضی باید عملیاتی شود تا دیگر شاهد رسوب کالاها در گمرکات کشور نباشیم و لازم است که بانک مرکزی این سیاست‌ها را به خوبی عملیاتی کند و اجازه آن را بدهد، ادامه داد:همچنین یکی دیگر از سیاست‌ها آن است که به واردات بدون انتقال ارز یا واردات با ارز متقاضی، اجازه داده شود که در این صورت اگر دولت ارز به وارد کننده ندهد، می‌تواند از طریق صادر کننده یا ارز خودش، کالاها را وارد کشور کند.

قادری اضافه کرد: این سیاست باعث مشکلات زیادی شد و حتی منجر شد که کالاهای ضروری، مواد اولیه و تجهیزات ضروری در گمرک بمانند و شاهد مشکلاتی مبنی بر رسوب کالاها در گمرکات بودیم و این مسئله باعث شد که سیاست‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.

وی گفت: یکی از سیاست‌های جدید آن است که واردات در مقابل صادرات انجام شود. به این معنا که صادر کنندگان بتوانند کالاهای صادراتی خود را صادر کنند و در مقابل اقلامی که جز اولویت‌های اصلی کشور است و به ویژه کالاهای اساسی را وارد کنند که لازم است بانک مرکزی اجازه دهد که این سیاست عملیاتی شود./مهر

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید