کد خبر:16440
پ

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت:  کودهای داخلی جایگزین فسفاته و پتاسه شد

 

به گزارش روزانه نیوز عطاالله هاشمی با اشاره به گرانی کودهای فسفاته و پتاسه وارداتی و اینکه ما در تأمین و ذخیره کود هیچ مشکلی نداریم اما به دلیل قیمت بالا، کشاورزان از خرید آنها استقبال نمی‌کنند، افزود:کشاورزان به دلیل اینکه قیمت کودهای وارداتی افزایش یافته از سایر کودهای مکمل و جایگزین تولید داخل که زیست محیطی و ارگانیک هستند، استفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه اصلاح نرخ خرید تضمینی را همچنان پیگیری می‌کنیم و هنوز اتفاقی خاص در این زمینه رخ ندادر اما ما به جد آن را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد، افزود:  کارایی این کودها به اندازه کودهای فسفاته و پتاسه نیست. اما بخشی از نیاز کشاورزان را تأمین می‌کنند و در واقع کشاورزان چاره‌ای ندارند و ناچار هستند که به روش‌های مختلف نیاز محصولاتشان را تأمین کنند.

 

هاشمی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی توزیع کود را انجام می‌دهند، افزود: کشاورزان به دلیل اینکه قیمت کودهای وارداتی افزایش یافته از سایر کودهای مکمل و جایگزین تولید داخل که زیست محیطی و ارگانیک هستند و وزارت جهاد کشاورزی آنها را تأیید کرده است، استفاده می‌کنند.

 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه امسال خوشبختانه سطح زیر کشت گندم وضعیت خوبی دارد، گفت: این محصول جایگاه خود را در بازار پیدا کرده است و هم اکنون کشاورزان به راحتی می‌توانند محصول تولیدی خود را بالای ۴,۰۰۰ تومان به فروش برسانند.

 

هاشمی با بیان اینکه که البته این امر هم اتفاق خوبی است هم جای نگرانی دارد خوب از این جهت که قیمت محصول واقعی می‌شود و تولید کننده نیز انگیزه تولید می‌یابد، اضافه کرد: اما نکته بعدی این است که دولت نیز باید وارد این بازار رقابتی شود و اگر بخواهد به قیمت خرید تضمینی فعلی گندم را خریداری کند موفق به خرید میزان زیادی از گندم تولیدی کشاورزان نخواهد شد چرا که انحصار خرید در حال شکسته شدن است و بازار رقابتی می‌شود./مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید