کد خبر:18794
پ

مدیر طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیستم تامین نهاده‌دامی ما مشکل دارد و باید اصلاح شود تا کسی از رانت واردات استفاده نکند.

به گزارش روزانه نیوز مهاجر با بیان اینکه طرح خودکفایی دانه های روغنی از سال ۸۹ در حال اجرا  است و تا سال ۹۷ به خوبی پیش رفت به طوری که ۲۴ درصد از نیاز کشور تامین شد، افزود:  از سال ۹۷ با توجه به نوسانات شدید ارز آزاد و دولتی و ایجاد فاصله قیمتی زیاد بین این دو ارز، مشکلاتی در اجرای این طرح به وجود آمد و هم اکنون ۱۶ درصد نیاز نهاده کشور از داخل تامین می کنیم.

 

مهاجر اضافه کرد: ۷۵ درصد از اراضی  کشاورزی کشور زیر ۵ هکتار است یعنی کشاورزی ما معیشتی است نه تجاری. کشاورز باید بتواند با درآمد آن زندگی خود را بگذارند و در صورتی محصولی می کارد که قیمت تضمینی آن یک سودی در پایان کار داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم محصولات اساسی در کشور کشت شود باید هزینه آن را هم پرداخته شود، گفت: طرحی در این خصوص داشتیم و الزاماتی در آن در نظر گرفته شده بود به طور مثال برای واردات تعرفه تعیین شده بود که برداشته شد و امکان رقابت تولید داخل با نهاده وارداتی کم شد.

 

مهاجر با اشاره به مافیا و رانت واردات افزود: اینکه بگوییم بازار نهاده مافیا دارد و چند نفر را دستگیر کنیم مشکلی را حل نمی کند چراکه افراد دیگی جای آن ها را می گیرند. سیستم تامین نهاده های ما مشکل دارد و باید اصلاح شد تا کسی جرات نکند از رانت واردات استفاده کند.

 

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پس از انقلاب طرح های مختلفی در جهت خودکفایی دانه های روغنی داشته ایم که باید پرسید چرا تاکنون این طرح ها به نتیجه نرسیده است.

 

او افزود: تفکر مدیریتی بر حوزه بخش کشاورزی و دانه های روغنی ما را به این شرایط رسانده است و به وابستگی حدود ۸۴ تا ۹۰ درصدی به واردات در  بخش نهاده ها رسیده ایم.

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: زمانی که تولید کننده با نهاده بدوی و با ارز نیمایی رها می شود ، تولید قابل رقابت با واردات با ارز دولتی نیست. در طول چندین سال چرا هیچ کدام از برنامه ها،  ما را به هدف نرسانده اند؟ چرا  اصرار بر تولید دانه روغنی خاص مثل کلزا داریم؟ چرا به سرغ دانه های دیگر مثل سویا نرفته ایم؟ چرا باید ارز به مافیای واردات داده شود؟

 

در ادامه برنامه ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور در هر سه نهاده ذرت، کنجاله سویا و جو  وابستگی به واردات دارد. در حال حاضر بیش از ۹ میلیون تن ذرت، ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا وارد کشور می‌شود.

 

او افزود: شرایط اقلیمی کشور اجازه خودکفایی کامل را به ما نمی‌دهد. علاوه بر این باید سرانه مصرف روغن کاهش یابد تا از وابستگی دانه‌های روغنی به خارج از کشور کاهش یابد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: برای حل مشکل نهاده ها، لازم است که اختیارات بیشتری به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود. آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ فعلی هم به همین علت است که وزارت جهاد از سال ۹۸ اختیار تام ندارد.

 

ساداتی‌نژاد خرید تضمینی محصول از تولید کننده با قیمت مناسب را تضمین کننده خودکفایی دانست و گفت: تعیین قیمت اجناس به گونه ای که برای تولید کننده صرفه اقتصادی نداشته باشد، رغبت کشاورزان را برای کشت کاهش می دهد. تنها در خرید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک با حساسیت بیشتری قیمت گذاری می‌شود.

 

او با بیان اینکه دولت با واردات نهاده‌های دام و طیور، یارانه را به جای تولید کننده داخلی، به کشاورز خارجی می‌دهد، گفت: وقتی قیمت گندم برای کشاورز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد و نرخ خرید تضمینی ۲ هزار ۵۰۰ تومانی باشد، کشاورز  به تولید گندم ترغیب نمی‌شود.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ، متولیان متعدد است و باید همه اختیارات حوزه به وزارت جهاد کشاورزی داده شود تا پاسخگوی نهایی در خصوص قیمت ها و تنظیم بازار نیز این وزارتخانه باشد.

 

او تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه جهادی عمل کند چراکه بحث تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در اولویت کشور قرار دارد./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید