کد خبر:19841
پ

رئیس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه گفت: با توجه به این نامه، حتما باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

به گزارش روزانه نیوز عبدالناصر همتی با اشاره به مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: اگر ارز۴۲۰۰ تومانی را به درستی از مرحله واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده توزیع می کردیم، خیلی کمک خوبی به مردم می شد و معتقدیم نرخ ارز را بازار تعیین می کند و تجارت و بنیان های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیر می گذارند که امیدوارم روند صادرات و شرایط ارزی ما در سال آینده بهتر شود تا بر بازار تاثیر مثبت بگذارد.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته تا حالا هم کمک خوبی کرده  ولی در عمل خوب اجرا نشد. با ارز۴۲۰۰، نباید مرغ  به قیمت ۳۰هزار تومان به دست مردم برسد. بنابراین باید این ارز به گونه ای با تدبیر و اصلاح شود که شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند. مهمترین دغدغه دولت هم همین مسأله است‌. در حال بررسی این موضوع هستیم ولی هنوز نمی توانم نظر دهم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

وی با اشاره به تامین ارز کالاهای اساسی از جمله واکسن کرونا بیان افزود: تاکنون در هر زمینه‌ای که برای واردات نیاز به ارز بوده تامین شده است و تنها جایی که این فرآیند دچار مشکل شد درخصوص همین واکسن کرونا است که به هر بانکی که قصد حواله کردن پول را داریم می‌گوید که مجوز خاصی را باید از آمریکا بگیریم.

 

وی ادامه داد: ما پیش از این یک بار این مجوز را برای کره گرفتیم اما کره نتوانست تضمین کند که در مسیر انتقال، آمریکا پول را برداشت نکند و انجام نشد. اکنون در حال چک کردن مسیرهای دیگر هستیم تا اگر بتوانیم مجوز بگیریم و این انتقال انجام شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش ۲ملیون ۳۰۰ هزار بشکه همان ۲۰ درصد باشد، ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت همان بیست درصد باشد و باقی آن ۳۸ درصد باشد و همچنین در تبصره ۴ که حدود ۲ و خورده ای میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی هست داخل بودجه رود.

 

وی ادامه داد: همچنین مواردی مثل برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید به صندوق توسعه ملی بازگردد که رقم قابل توجهی می شود و حتما با توجه به نامه رهبری باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

 

همتی با اشاره به رسیدگی به بدهی بدهکاران بانکی گفت: موفقیت های خوبی در این زمینه داشته ایم. در چند ماه گذشته ۱۱نفر ـ گروه در کمیته فرادستگاهی ما مطرح شده اند که مانده بدهی آنها نزدیک به ۹۰هزار میلیارد تومان است. با همکاری خوب قوه قضاییه و ضابطین آنها توانسته ایم بین بیست تا سی درصد این مبلغ را وصول کنیم. برنامه ای برای تغییر در نرخ سود بانکی فعلا نداریم./فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید