کد خبر:19922
پ

وزیر کشور گفت: پژوهش به عنوان یکی از الزامات فرآیند تصمیم سازی و سیاست‌گذاری، از نمودهای عینی حرکت در مسیر پیشرفت و تحول در جهان کنونی است.

 

به گزارش روزانه نیوز عبدالرضا رحمانی فضلی در پیام به هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش مدیریت شهری و روستایی، سرمایه گذاری در پژوهش و نوآوری را امری راهبردی و مهمترین ابزار تولید قدرت و ثروت در مسیر توسعه بر شمرد و اختصاص محور ویژه این جشنواره به موضوع تاب آوری شهری را از نقاط قوت این دوره جشنواره توصیف کرد.

 

متن پیام رحمانی فضلی وزیر کشور که همزمان با هفته پژوهش خطاب به هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش مدیریت شهری و روستایی صادر و عصر امروز در محل این جشنواره قرائت شد، به شرح ذیل است:

 

سرمایه گذاری در پژوهش و نوآوری امری راهبردی در جهان معاصر تلقی شده و دولت‌ها به عنوان مهمترین ابزار تولید قدرت و ثروت در نظام توسعه‌ای خود به آن توجه می‌کنند. پژوهش به عنوان یکی از الزامات با اهمیت در فرایند تصمیم سازی و سیاستگذاری، از نمود‌های عینی حرکت در مسیر پیشرفت و تحول در جهان کنونی به شمار می‌آید.

 

تأکیدات مقام معظم رهبری بر جایگاه پژوهش و نوآوری و ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از طرف ایشان، مسیری روشن و هموار برای پیشرفت کشور در این زمینه ترسیم نموده و نامگذاری یک هفته در تقویم رسمی کشور به نام «هفته پژوهش و فناوری» و برگزاری جشنواره‌های ملی، نشان از اهمیت این موضوع در نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم سازان در سطوح حاکمیتی و ملی دارد و فرصت مناسبی است تا با بهره گیری از پژوهش در مسیر آسیب شناسی سیاست‌های موجود و تلاش برای ارتقای آن‌ها حرکت نموده و زمینه گسترش، نهادینه سازی و فرهنگ سازی در حوزه پژوهش و نوآوری فراهم گردد.

 

خوشبختانه دو سال است که دو رویداد مهم حوزه پژوهش‌های شهری و روستایی ایران به صورت مشترک برگزار می‌شود؛ یکی جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که هفتمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و پنج دوره آن توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شده بود و دیگری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری شهرداری تهران که دوازدهمین دوره آن در حال برگزاری است. تلفیق این دو جشنواره، فرصتی را فراهم کرده است تا علاوه بر استفاده از تجربیات سنوات قبل هر دو رویداد، از تجمیع توان علمی کلیه دستگاه‌های اجرایی نیز استفاده شده و گام مثبتی برای بهره‌برداری هر چه بهتر و بیشتر از دستاورد‌های پژوهشی برداشته شود.

 

یکی از نقاط قوت این دوره جشنواره اختصاص محور ویژه آن به موضوع تاب آوری شهری بوده است، چرا که حدود ۷۵ درصد جمعیت ایران در مناطق شهری ساکن هستند و این جمعیت، سهم مشابهی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور دارند؛ لذا حفظ عملکرد شهر‌ها پس از وقوع بحران و یا بازگشت آن‌ها به شرایط عملکردی در بازه‌ای کوتاه بسیار ضروری است.

 

به ویژه در این یک سال اخیر که با شیوع جهانی ویروس کرونا، جوامع شهری و روستایی درگیر شده اند و وجوه مختلف زندگی انسانی از ابعاد اقتصادی و مهندسی گرفته تا ابعاد اجتماعی و خانوادگی تحت الشعاع قرار گرفته است، رویکرد به پژوهش و به کارگیری یافته‌های آن برای ارتقای تاب آوری شهر‌ها و انسان‌ها، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. این همه گیری بیماری که هنوز هم با راهکار پزشکی قاطعی همراه نشده است، مصداق یک “مسئله جهانی” است که باید با “راهکار‌های محلی” به پاسخگویی آن پرداخت و مسیر یافتن این راهکار‌های محلی بدون شک از پژوهش عبور می‌کند.

 

در پایان از کلیه دست اندرکاران، صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران، دانشجویان گرامی و همکارانم در استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که با مشارکت مؤثر و فراگیر نقش مهمی در ارائه آثار و یافته‌های علمی به جشنواره ایفا نمودند تشکر و قدردانی می‌نمایم و امید دارم کاربست نتایج آثار برتر و برگزیده نقش مهمی در تولید دانش بومی برای حل مسائل کلیدی مدیریت شهری و روستایی کشور داشته باشد./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید