کد خبر:21193
پ

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها به هیچ وجه حق صحبت کردن درباره غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ندارند.

به گزارش روزانه نیوز سیدعباس عراقچی با بیان اینکه اگر آنها می گویند غنی سازی 20 درصد انحراف از برجام است این موضوع به دلیل اجرا نشدن و انحراف کامل تعهدات آنها در رفع تحریم هاست، افزود: خود اروپایی ها اعلام کرده اند و در کمیسیون مشترک تکرار شده است و حتی در این اواخر که کمیسیون مشترک غیر رسمی برجام در سطح وزرا برگزار شد در بیانیه نهایی تاکید کردند رفع تحریم ها پایه اجتناب ناپذیر برجام است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر رفع تحریم ها انجام نشود یک پایه برجام لنگ است و اروپایی ها به جای اینکه به غنی سازی 20 درصد بپردازند، قدردان ایران باشند که در چند سال گذشته به رغم اینکه از منافع رفع تحریم ها بهره مند نبود اما برجام را حفظ کرده است.
آقای عراقچی گفت: آنها باید ممنون ایران باشند که تا اینجا برجام را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه برجام برای ما منافع سیاسی و راهبردی داشته است افزود: اروپایی ها که خود را به اصطلاح مهد دموکراسی می دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس ایراد بگیرند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: بهتر است اروپایی ها اگر خواهان حفظ برجام هستند انحرافات خودشان را اصلاح کنند که آن زمان خواهند دید ایران به تعهدات خود باز می گردد و برجام حفظ می شود.

آقای عراقچی افزود: راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند که از حقوق خودش در برجام استفاده نکند بلکه راه حفظ برجام این است که طرف های غربی به تعهدات خود در برجام مانند رفع تحریم ها بپردازند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها ناتوانی خود را در زمینه برجام به طور کامل نشان داده اند البته برخی ها اعتقاد دارند آنها برای انجام تعهداتشان اراده ندارند خود اروپایی ها اعتراف می کنند توانایی ندارند.

آقای عراقچی گفت: هر کدام درست باشد در نتیجه تفاوتی ندارد و به هر حال کشورهای اروپایی نتوانسته اند بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع خودش در برجام را تضمین کنند و بر این اساس حق طلبکاری ندارند.

وی افزود: آغاز غنی سازی 20 درصد به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس العمل به اقدامات و بدعهدي آنهاست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ارزش برجام برای طرف های غربی بعد عدم اشاعه است همانطور که برای ما رفع تحریم هاست.

آقای عراقچی افزود: آنها تصور می کردند شاید ایران در پی سلاح هسته ای باشد و از طریق برجام جلوی این موضوع را گرفته اند اما از نظر ما این موضوع ارزشمند نیست زیرا از اساس جمهوری اسلامی ایران در پی بمب نبوده است.

وی گفت: اکنون چهار هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد داریم که بر اساس برجام باید حدود 300 کیلوگرم باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در تحقیق و توسعه نیز از برجام جلوتر رفته ایم و مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جا به جا کرده ایم.
آقای عراقچی گفت: این واقعیت است که برجام اکنون اثر عدم اشاعه ای که آنها در پی ان بودند، ندارد./صدا و سیما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید