کد خبر:28757
پ

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی گفت: طبق سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا افق۱۴۰۴ باید به ۵۰۰ هزار هکتار برسد که این سطح با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، خیلی دور از ذهن نیست.

به گزارش روزانه نیوز از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، «میثم مجیدی‌زاده» افزود: استفاده روزافزون از گیاهان دارویی برای مصارف مختلف ازجمله داروسازی، طب سنتی، صنایع غذایی و نقش این گیاهان را در چرخه اقتصاد جهانی پررنگ‌تر کرده است.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی ادامه داد: تجارت و صادرات گیاهان دارویی، یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده برای حضور در بازارهای جهانی است و در این راستا نیز در کشورمان تلاش‌های زیادی برای رشد کشت این گیاهان انجام شده است.  

خام‌فروشی ضربه بزرگی به صنعت گیاهان دارویی می‌زند

وی اضافه کرد: یکی از صدمات جبران‌ناپذیر در حوزه کشت گیاهان دارویی، خام‌فروشی محصولات به سایر کشورها و عدم وجود صنایع فرآوری مناسب برای تکمیل زنجیره ارزش این گیاهان است.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی تصریح کرد: اگر بخواهیم اشاره‌ای به سطح زیر کشت داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم حدود ۵۷ درصد از سطح زیر کشت گیاهان دارویی به محصول زعفران، ۱۱درصد به گل محمدی و ۳۲درصد به سایر محصولات گیاهان دارویی اختصاص دارد.

مجیدی‌زاده با اشاره به سطح زیرکشت گیاهان دارویی اظهارداشت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی بر اساس آمار دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، در سال۹۷ حدود  ۲۵۰ هزار هکتار بوده که در برنامه‌ریزی سال جاری، توسعه کشت به میزان ۲۵ هزار هکتار دیگر نیز در دستور کار قرار دارد؛ البته این سطح مربوط به آن دسته از گیاهان دارویی است که توسط بهره‌برداران به‌صورت زراعی تولید می‌شود./ایرنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید