کد خبر:8805
پ

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: در سال جاری وضعیت تولید میوه و سبزیجات بسیار خوب بوده است و محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود نیاز بازار را تامین می‌کند، اما ضعف نظارت عامل قیمت گذاری غیر متعارف میوه در خرده فروشی ها شده است.

 

به گزارش روزانه نیوز رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران  با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولیدات کشاورزی به ویژه در بخش سیفی جات و میوه خوب بوده، گفت: محصولات نوبرانه پاییزی هم که در در حال ورود به بازار هستند هم از نظر تولید و قیمت شرایط مناسبی دارند، اما این به معنای بدین معنی نیست که بازار به نظارت نیاز ندارد، زیرا در شرایط کنونی هم برخی میوه ها در خرده فروشی ها با قیمت های بسیار بالایی عرضه می شود که بسیار تعجب برانگیز است و این زمینه سواستفاده برخی را فراهم می کند، از این رو نظارت بر بازار باید پیوسته وجود داشته باشد.

قیمت میوه و سبزیجات ربطی به دلار و گرانی ندارد/ضعف نظارت عامل قیمت گذاری غیر متعارف میوه

 

رضا نورانی با بیان اینکه در صورتی که نظارت جدی بر میادین عمده فروشی و بازارهای خرده فروشی داشته باشیم می توانیم قیمت بازار را متعادل نگه داریم، گفت: قیمت میوه و سبزیجات ربطی به دلار و گرانی ندارد و قیمت های آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و از طرف دیگر امسال تولید محصولات کشاورزی خوب بوده و باید عرضه مناسب و به اندازه کافی انجام شود تا قیمت ها حفظ شود و مانع سواستفاده ها شود چراکه در برخی مناطق عدم نظارت ها باعث افزایش تفاوت قیمت عمده فروشی و خرده فروشی محصولات کشاورزی شده که اصلا منطقی نیست.

او با تاکید بر اینکه قیمت میوه های پاییزه در حال حاضر خوب است، تصریح کرد: میوه های زمستانه هم که در استان های جنوبی تولید شده شرایط خوبی دارند و فقط باید با نظارت خوب عرضه در بازار انجام شود.

نورانی درباره اینکه آیا وضعیت تولید محصولات روی قیمت آنها در بازار تاثیر گذاشته یا خیر؟ تصریح کرد: امسال سیب درختی نسبت به سال گذشته کمتر تولید شده؛ اما از آنجایی که سال گذشته یک و نیم میلیون تن مازاد عرضه سیب داشته ایم تغییر میزان تولید این محصول تاثیری بر بازار نخواهد داشت زیرا امسال هم حداقل ۷۰۰ هزار تن سیب مازاد نیاز داخلی خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با نگاهی به وضعیت تولید دیگر محصولات کشاورزی گفت: ایران در تولید انار جزو دو کشور تولیدکننده نخست دنیاست و تولید کیوی هم به اندازه نیاز بازار وجود دارد، بنابراین مشکلی در تامین نیاز کشور وجود ندارد و در حال حاضر موز تنها محصولی است که نیاز به واردات آن داریم زیرا تولید موز سیستان و بلوچستان حدود ۱۲۰ هزار تن است که تنها پاسخگوی نیاز همان استان های جنوبی است.

هزینه های حمل و نقل در ایران از تغییرات نرخ ارز پیشی گرفته است

 

نورانی با نگاهی به وضعیت صادرات میوه و سبزیجات در کشور اظهار کرد: هم اکنون صادرات میوه و تره بار دچار ایستایی شده، زیرا این محصولات فساد پذیر هستند و زیرساخت های صادراتی برای این محصولات چندان در کشور وجود ندارد و ریسک فساد پذیری میوه و سبزیجات بر دوش صادر کننده است و از طرف دیگر نظارتی بر هزینه حمل و نقل نمی شود و امروز هزینه های حمل و نقل در ایران از تغییرات نرخ ارز پیشی گرفته است.

او درباره مشکلات موجود بر سر راه صادرات میوه و تره بار گفت: در بازار بزرگی همچون هند برای صادرات مشکل داریم در حالی که می توانیم به جای ارزش صادرات سیب و کیوی به این کشور موز وارد کنیم، اما این صادرات و واردات مستقل انجام می شود و در هر دو بخش مبادلات مالی با چالش مواجه است. به عبارت دیگر در مبادلات ارزی با این کشور مشکل داریم اما می بینیم که صادرات سیب و کیوی جدا انجام می شود، موز به صورت جداگانه واردات می شود، در حالی که مسئولان می توانند با توافقات با مقامات این کشور زمینه تهاتر محصول را فراهم کنند تا مشکلات بانکی مانع تجارت نشود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران  با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی به دلیل تحریم ها صادرات مویرگی انجام می شود، گفت: این مساله باعث افزایش هزینه و کاهش قدرت چانه زنی در بازارهای خارجی شده است و ایستایی در صادرات میوه و تره بار ایجاد کرده است بنابراین در حال حاضر یک عزم ملی برای رفع این مشکلات در مسیر ایجاد جهش تولید نیاز است.

او درباره اینکه آیا افزایش قیمت ارز صادرات را رونق نبخشیده است، گفت: در شرایط کنونی ما امروز راضی هستیم که قیمت ارز به نرخ های قبلی برگردد. وقتی ما با ارز ۸۰۰ تومانی صادرات میوه و تره بار انجام می دادیم به مراتب شرایط بهتری نسبت به الان که ارز به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده داشتیم، زیرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های صادرات مربوط به حمل و نقل و بسته بندی است و امروز قیمت آنها نسبت به رشد نرخ ارز به شدت پیشی گرفته است، برای نمونه حمل با کانتینر یخچالی قبلا یک میلیون تومان هزینه داشت و امروز با هزینه ای ۳۰ میلیون تومانی حمل محصول انجام می دهند و این اصلا منطقی نیست زیرا قیمت دلار ۳۰ برابر افزایش پیدا نکرده است.

نورانی درباره اینکه آیا تغییرات نرخ ارز روی قیمت میوه وسبزیجات تاثیر گذاشته است؟ گفت: در شرایط کنونی با توجه به بالا رفتن هزینه ها قیمت ها هم بالا رفته است، برای نمونه سیب درختی پارسال روی درخت ۲ هزار تومان بوده و امسال به ۵ هزار تومان رسیده است.

 امسال ایران برخلاف چند سال پیش از بارندگی مناسبی برخوردار بوده رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران هم تاکید دارد که در سال جاری وضعیت تولید میوه و سبزیجات بسیار خوب است و در محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود نیاز بازار تامین می کند، اما ضعف نظارت عامل قیمت گذاری غیر متعارف میوه در خرده فروشی ها شده است. از این رو باید منتظر سیاست های تنظیم بازار دولت در سال جاری باشیم که در شش ماهه دوم که بخش عمده ای از محصولات به صورت سردخانه ای نگهداری می شوند و عرضه در بازار کمتر از تابستان است محصولات با چه نرخ های به فروش می رسند./موچ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید