کد خبر:18994
پ

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی گفت: با اختصاص این اعتبار پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، بخشی از نیازهای افراد دارای معلولیت مرتفع خواهد شد.

به گزارش روزانه نیوز اسحاق جهانگیری در دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با بیان اینکه افراد دارای معلولیت همانند سایر شهروندان از تمامی حقوق انسانی و قانونی برخوردار هستند، افزود: ما به عنوان مسئولین کشور مکلف هستیم زمینه تحقق حقوق همه شهروندان و افراد دارای معلولیت را فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه در میان افراد دارای معلولیت، نخبگان و هنرمندانی وجود دارد که آثار مختلف فرهنگی، هنری و علمی آنها هر انسانی را به شگفتی وا می دارد، اضافه کرد: وظیفه مسئولین است که این توانمندی ها را در معرض افکار عمومی قرار دهند تا ذهنیت جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر کند.

 

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شهروند دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارد بلکه نیاز به باورمندی جامعه دارد، خاطر نشان کرد: افراد دارای معلولیت نیاز دارند که توانمندی های آنان مورد پذیرش و باور جامعه قرار گیرد و از این توانمندی ها در کشور استفاده شود.

 

وی یکی از مهمترین نیازهای افراد دارای معلولیت را مناسب سازی عنوان کرد و گفت: طراحی شهرها و خدمات شهری باید انسان محور باشد به گونه ای که این خدمات به شکلی مناسب ارائه شود تا همه افراد یک جامعه بتوانند زندگی عادی و آبرومند داشته و از همه امکانات و حقوق برخوردار باشند.

 

معاون اول رئیس جمهور به موضوع ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و خاطر نشان کرد: در این ماده که به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت مربوط است، سهمیه ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت به تصویب رسیده و براساس گزارش رییس سازمان امور اداری و استخدامی این ۳ درصد که مختص افراد دارای معلولیت است در تمامی آزمون های استخدامی لحاظ می شود و حتی اگر برخی از این سهمیه ها به هر دلیل توسط افراد دارای معلولیت پر نشود، این سهمیه ذخیره می شود و در آزمون های استخدامی بعدی به آنها اختصاص پیدا می کند.

 

جهانگیری افزود: دولت همچنین به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را استخدام کنند و یا خانواده های آنها را به کار گیرند، امکانات تشویقی و حمایت هایی را ارائه می دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: صندوق حمایت از اشتغال معلولین نیز فرصت مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت است و تجربه نشان داده که اینگونه صندوق ها معمولاً می توانند افراد تحت پوشش خود را به افرادی کارآفرین تبدیل کرده به گونه ای که تولیدات آنها در بازارهای بین المللی قابل عرضه باشد./مهر

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید