کد خبر:19088
پ

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه جاری نباید به نفت وابسته باشد، گفت: نفت باید برای کار‌های زیربنایی هزینه شود نه پرداخت حقوق و مواردی هست که نیاز است اصلاحاتی در بودجه انجام شود و با توجه به اینکه مخالفان زیادی در مجلس وجود دارد، احتمال رد کلیات بودجه وجود دارد.

به گزارش روزانه نیوز سید مصطفی میرسلیم با بیان اینکه سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها داده نشده است، افزود: بخشی از درآمد‌های دولت به فروش نفت برمی‌گردد، اما بر چه اساس فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، پیش‌بینی شده است؟ به نظر می‌رسد بودجه با این ذوق‌زدگی بسته شده که تحریم‌ها برداشته می‌شود و فروش نفت به راحتی صورت می‌گیرد؟ مگر ما اجازه داریم با کسانی که خیانت کرده‌اند و به راحتی آدم می‌کشند، مذاکره کنیم؟ اگر آن‌ها بگویند شما چرا موشک‌های قوی دارید، به آن‌ها چه ربطی دارد؟

 

وی  اضافه کرد کرد: ما در جریان بررسی کلیات بودجه وارد ریز مسائل نمی‌شویم، اما باید ببینیم آیا درآمد‌ها واقع‌بینانه و هزینه‌ها معقول است؟

 

وی با اشاره به اشتغال جوانان با بیان اینکه تسهیل شرایط کسب و کار یک مقدمه مهم است، ادامه داد: موانع بررسی شده و نحوه برطرف کردن آنها وجود دارد و از طرفی در کشور امکان فعالیت تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیز هست اما خیلی بنگاه‌های اقتصادی هستند که فعالیت‌شان تولیدی است، ولی در یک چنبره گرفتار شده‌اند. یکی از مشکلات این است که سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها داده نشده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که پرداخت نقدی یارانه به مردم کار درستی نیست، گفت: دولت تصمیم گرفته برق یا گاز را برای عده‌ای که میزان مصرف کمی دارند، مجانی کند و همه باید احساس مسئولیت کنند. می‌توانند اجازه دهند که مردم هزینه برق و گاز را پرداخت کنند و در عوض به کسانی که صرفه‌جویی می‌کنند جایزه تعلق بگیرد یا بحث یارانه ۴۵ هزار تومانی نقدی بهتر بود به شکل اعتباری برای خرید کالا پیش‌بینی می‌شد.

 

میرسلیم با اشاره به قیمت بنزین افزود: ما ارزان‌ترین قیمت بنزین را در دنیا داریم و قرار بود قیمت بنزین در کشور ما ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس باشد. در حال حاضر بخش زیادی از سوخت قاچاق می‌شود. از طرفی اگر دولت بخواهد گران کند مردم اعتمادی به دولت ندارند و در حال حاضر یارانه بنزین ما به افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها داده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم مازاد سهمیه را به قیمت واقعی محاسبه کنیم، افزود: این برای همه مردم نیست و تنها پرمصرف‌ها و قشر کمی را شامل می‌شود و به این شکل سرمایه ملی از دست نمی‌رود و ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی در کشور داریم و از سویی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود که اصلاح شود که نیازمند تصمیم درست و مجری قوی است تا مردم به آن اعتماد کنند./باشگاه خبرنگاران

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید