کد خبر:20987
پ

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و افزود: آیت الله مصباح یزدی در شکل‌گیری دانشگاه اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه، اقدامات تاثیرگذاری داشت.

به گزارش روزانه نیوز ، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و تاکید کرد که آیت‌الله مصباح یزدی تجلی وجودی سراسر معرفت و عشق به پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت بود که عمر با برکت خود را به توسعه و تعمیق معارف الهی اختصاص داد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

روح بلند فقیه و فیلسوف انقلابی و عمار رهبر حکیم انقلاب علامه مصباح یزدی به لقاءالله پیوست. آیت‌الله مصباح یزدی تجلی وجودی سراسر معرفت و عشق به پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت بود که عمر با برکت خود را به توسعه و تعمیق معارف الهی اختصاص داد. آن شخصیت اندیشمند و الهی قبل و بعد از انقلاب در راه تحقق و استقرار جمهوری اسلامی ایران و همراهی و همدلی و حمایت عالمانه از امام خمینی اعلی‌الله مقامه‌الشریف و حکیم دور اندیش انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادام‌الله عزه‌الشریف تلاش و مجاهدت‌های بسیاری نمود و این روحیه تا واپسین روزهای زندگی ادامه داشت.

 آیه الله مصباح از خلقی حسن و روحیه‌ای با نشاط و پیوندی عمیق با اساتید و شاگردان خود برخوردار بود که محضر علمای برجسته‌ای را درک کرده بود و مفتخر به تلمذ در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله‌العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره)، مرحوم علامه طباطبائی و آیت‌الله‌العظمی بهجت بود و در برهه‌های مختلف برای پاسداری از اندیشه و معارف اسلامی در مقابل تفکرات غیر الهی به مناظره و روشنگری در این خصوص پرداخت و با عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی نیز برای شکل‌گیری دانشگاه اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه، تالیف کتب و منابع مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه اقدامات تاثیرگذاری داشت.

با تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ هزاران طلبه را برای کشور و اسلام تربیت کرد و تلاش خستگی ناپذیری برای پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تولید نظریه‌ها و برنامه‌های مورد نیاز روز حوزه‌های علمیه و جامعه و نظام اسلامی اختصاص داد.

کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح بهترین منبع برای آموزش فلسفه اسلامی به علاقه‌مندان این حوزه بود که بارها تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شد و تالیفات ارزشمند دیگری از جمله؛ اخلاق در قرآن، انسان‌شناسی در قرآن، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا و نظریه سیاسی اسلام از این استاد برجسته به یادگار مانده است.

مهمترین ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی اعتماد عمیق و باورمندی به ولایت فقیه بود و ایشان در تمام برهه‌های مختلف تبعیت محض از ولی فقیه داشت که بدین واسطه انقلابیون ایشان را عمار رهبری نامیدند که به حق این لقب برازنده استاد مصباح بود و ایشان چراغی برای هدایت و حامی اندیشمند برای رهبری انقلاب اسلامی بودند.

عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی از فعالیت‌های سیاسی این روحانی عالیقدر پس از پیروزی انقلاب بودند و آیت‌الله مصباح پیش از انقلاب نیز مبارزات سیاسی مانند عضویت در جمعیت یازده نفره داشت و  امضای ایشان پای نامه‌ها و بیانیه‌های سیاسی متعددی علیه رژیم ستمشاهی بوده است.

امید است شاگردان آن اندیشمند الهی نسبت به حفظ میراث ارزشمند علمی و استمرار فعالیت نهادهای آموزشی و پژوهشی تحت نظر معظم له، از هر سعی و تلاشی دریغ نکنند و این شجره طیبه منشاء خدمات ارزشمند برای جهان اسلام باشد.

ارتحال این شخصیت و عالم اندیشمند الهی را به محضر مبارک حضرت بقیه الله‌الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف و نایب بر حق ایشان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه، بیت مکرم این عالم ربانی، شاگردان معظم‌له و عموم مردم تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال آرزوی علو درجات را برای ایشان مسئلت دارم./ مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید