کد خبر:21447
پ

رئیس جمهوری منتخب آمریکا، تصمیم‌گیری درباره استیضاح ترامپ را به کنگره مرتبط دانست و گفت سریع‌ترین راه برای برکناری وی، مراسم تحلیف ما در یکم بهمن‌ماه است.

به گزارش روزانه نیوز جو بایدن  با اشاره به معرفی وزیران بازرگانی و کار کابینه خود، افزود: معرفی برنی سندرز را به عنوان وزیر کار خود در نظر گرفته است اما سندرز موافقت کرده است که نمی‌تواند با یک انتخابات ویژه برای جایگزینی وی، کنترل سنا را به خطر بیندازد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا اضافه کرد این دو توافق کردند که در زمینه کار و حقوق صاحبان سهام با هم کار کنند.

بایدن خواستار تسریع بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی وی برای تصدی مسئولیت وزارت‌خانه‌ها در سنای آمریکا شد و گفت: با توجه به همه‌گیری کرونا و عمیق شدن بحران اقتصادی، فرصتی برای از دست دادن نداریم.

بایدن آمار اشتغال ماه گذشته این کشور را ترسناک توصیف کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد که میلیون‌ها آمریکا تحت آسیب قرار گرفته‌اند.

استیضاح ترامپ

رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره اینکه آیا از استیضاح دونالد ترامپ حمایت خواهد کرد، گفت: تمرکز من نخست بر مبارزه با کرونا و در گام بعدی توزیع واکسن است.

بایدن افزود: ما چهار هزار کشته در روز گذشته داشتیم و این نخستین نگرانی من است که این بیماری را تحت کنترل درآوریم.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن، تمرکز من بر احیای اقتصاد است، ادامه داد: اگر کنگره بخواهد استیضاح کند، این به خودشان مرتبط است.ما کارمان را انجام می‌دهیم و کنگره هم می‌تواند کار خودش را انجام دهد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره دیدار با رئیس مجلس نمایندگان و سران دموکرات هم گفت: ما درباره برنامه خودم و آنچه که آنها می‌خواهند به من بگویند، امروز بعدازظهر با نانسی پلوسی و سران دموکرات دیدار خواهم داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت دادگستری شما با مهاجمان کنگره در حکم تروریست داخلی برخورد خواهند کرد، گفت: عملی که انجام شد یک عمل تروریست داخلی است اما دستگاه قضایی باید اتهام آنها را تعیین کند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: اما باید تحت تعقیب قرار گیرند. اینکه موانع امنیتی شکسته می‌شود باید تحقیق شود، من نمی‌خواهم پیشداوری کنم. باید به طور کامل تحقیق شود که چه اتفاقی افتاده است و هرگز نباید تکرار شود.

بایدن تاکید کرد مقاماتی که در این حادثه کوتاهی کردند باید مورد تحقیق و پاسخگویی قرار گیرند.

وی درباره آئین تحلیف و امنیت آن هم گفت که اطمینان دارم که مشکلی نخواهد بود و امنیت آن به عهده بخش امنیتی است.

سریع‌ترین راه برکناری ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهوری ترامپ باید در دفتر خود بماند، گفت: همه در تمام این سال‌ها گفتم که او برازنده این پست نیست.او یک رئیس جمهوری بی کفایت در طول تاریخ آمریکا بوده است.

بایدن افزود: مساله این نیست که او روز گذشته باید برکنار می‌شد، ۸۰ میلیون آمریکایی ایستادند تا او برود، ۹۳ به ۶ سناتور رای دادند که ما باید سوگند ادا کنیم. سریع‌ترین راه برای بیرون کردن او از نظر ما، تحلیف ما در یکم بهمن ماه است.

وی ادامه داد: این که چه اقدامی پیش یا پس از آن انجام شود، به تصمیم کنگره مرتبط است. این راهی است که من برای خروج وی از دفترش نگاه می‌کنم.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره اینکه ترامپ گفته است که در مراسم تحلیف نخواهد بود، گفت این خوب است که او را نمی‌بینم.

استقبال از حضور پنس در مراسم تحلیف

بایدن درباره حضور مایک پنس معاون ترامپ در مراسم ادای سوگند، گفت: به او خوشامد می‌گوییم. حضور معاون رئیس جمهوری باعث افتخار است و باید به سمت فرایند انتقال قدرت حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با پنس صحبتی  داشته است، اظهار کرد: نه با او صحبت نکرده‌ام./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید