کد خبر:21727
پ

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حوادث طبیعی که سالانه در ایران رخ می‌دهد، خبر داد ایران دهمین کشور پر حادثه جهان است.

به گزارش روزانه نیوز اسماعیل نجار در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان بازار بزرگ ایران و سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ایران در آسیا نیز مقام چهارم در وقوع حوادث طبیعی را دارد.

وی گفت: سال گذشته قانون دائمی مدیریت بحران ابلاغ شد که اساس آن بر پیشگیری است و ما به آن سمت حرکت می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: در تهران حدود ۲۰ درصد آمادگی حوادث طبیعی وجود دارد، ولی در حال حاضر به سمت بهبود شرایط در حال حرکتیم و اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده است.
نجار اضافه کرد: امیدواریم اتفاقی رخ ندهد و اگر اتفاقی نیز رخ داد با امضاء این تفاهم نامه می‌توانیم از این مجموعه کمک بگیریم.

مدیریت بحران برپایه پیشگیری و مقابله با حوادث بنا شده است و بعد از حادثه غمبار بم که ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند، اساس کار مدیریت بحران کشور برپایه پیشگیری بنا نهاده شد.

وی ادامه داد: یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مدیریت بحران، کشور ژاپن است که این کشور با تکیه بر خرد، عقل و علم خود را نسبت به حوادث طبیعی ایمن کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از وقوع حادثه برنامه های پیشگیرانه طراحی و به اجرا دربیاید، یادآور شد: بعد از وقوع حادثه پلاسکو، باید صاحبان املاک، در زمینه ایمن سازی اقدامات قابل توجهی انجام دهند و این در حالی است که در تهران ساختمان هایی وجود دارد که بخشی از آن ها در حریم رودخانه ساخته شده اند و احتمال دارد در آینده این ساختمان‌ها با مشکلاتی مواجه شوند.

نجار بیان کرد: شرایط مدیریت بحران کشور در حال حاضر مطلوب است و روز به روز این شرایط بهتر خواهد شد، اما این موضوع به معنای آن نیست که مشکلی در کشور وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر از ظرفیت بخش های مختلف کشور همچون نیروهای مسلح و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف سازمان مدیریت بحران کشور استفاده می شود.

نجار با اشاره به شرایط شهر تهران، گفت: با توجه به گسل های شهر باید برنامه ریزی به روزی برای این شهر داشت که در جدیدترین اقدام، مرکز مدیریت بحران تهران با به قسمت شمالی حرم حضرت امام منتقل کردیم تا از زیرساخت های منطقه و دسترسی های آن به بهترین شکل استفاده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حالی که بیش از ۲۵ سال از دوره ۱۵۰ ساله زلزله تهران گذشته است و باید برای هر حادثه ای در این شهر برنامه ریزی دقیقی داشت، هر کدام از استان های کشور به عنوان معین منطقه خاصی از تهران انتخاب شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تهران شرایط بسیار خاصی دارد و اگر در تهران اتفاق خاصی رخ دهد به طور مستقیم ۲ میلیون نفر و به طور غیرمستقیم ۸ میلیون نفر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت./پانا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید