کد خبر:24464
پ

 وزیر امور خارجه تاکید کرد کرد: همکاران من در اداره کل «اقتصاد مقاومتی» معاونت دیپلماسی اقتصادی و همچنین در تمامی نمایندگی‌های سیاسی در خارج از کشور آمادگی دارند تا در زمینه برگزاری نمایشگاه، شناسایی بازارهای خارجی و امور مربوط به صادرات محصولات دانش‌بنیان خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف در نشست با «غلامحسین رحیمی» معاون تحقیقات و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه تعدادی از روسای پارک‌های علم و فناوری کشور از تلاش‌های مدیران حوزه علم و فناوری قدردانی کرد و آمارهای ارائه شده درباره پیشرفت‌های علمی و چشمگیر در حوزه دانش‌بنیان و فناوری را موجب امیدواری بیشتر و تقویت انگیزه مسئولان وزارت امور خارجه و همکاران حوزه اقتصادی وزارت متبوع خود دانست.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: از جمله حوزه‌هایی که ایران می‌تواند با قدرت وارد شود و توان حضور در عرصه جهانی را خواهد داشت، حوزه علم و فناوری است.  در این حوزه، با ارتباط تنگاتنگ علم و صنعت، محصولاتی تولید می‌شود که قابلیت صادرات به بازارهای بین‌المللی را دارد.

ظریف یادآورشد: اگر بتوانیم در داخل کشور با استفاده از پارک‌های علم و فناوری، محیط مساعدی برای کارآفرینی دانشجویان و نخبگان فراهم کنیم، قطعا موجب عدم خروج نخبگان ایران خواهد شد و پارک‌های علم و فناوری در این زمینه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصادی کشور، اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از پیش افزایش داده است، گفت: تحریم‌ها سبب شده تا ما نیازمند تولید داخلی باشیم و با توجه به قیمت ارز، فرصت ویژه‌ای برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایجاد شده که شرکت‌های دانش‌بنیان باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

وی با اشاره به سفرهای خود قبل از شیوع کرونا اظهار داشت: تا قبل از شیوع کرونا، در سفرهای خارجی، عمدتا بخشی از هیات همراه را تجار و بخش اقتصادی تشکیل می‌دادند که معمولا بیش از یک سوم همراهان متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان بود و اتفاقا بیشترین موفقیت در امضای قراردادها هم مربوط به همین شرکت‌ها بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، اداره کل «اقتصاد مقاومتی» امور مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد، تصریح کرد: همکاران من در این اداره کل و همچنین در تمامی نمایندگی‌های سیاسی در خارج از کشور آمادگی دارند تا در زمینه برگزاری نمایشگاه، شناسایی بازارهای خارجی و امور مربوط به صادرات محصولات دانش‌بنیان خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.

در این نشست تخصصی علاوه بر روسای پارک‌های علم و فناوری کشور، معاون تحقیقات و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از اقدامات انجام شده از جمله محصولات دانش‌بنیان این پارک‌ها و کمک به خودکفایی داخلی  ارائه کرد.

این نشست تخصصی از سوی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و با توجه به نقش مهم و ویژه پارک‌های علم و فناوری در شکل‌گیری و توسعه بخشی از فناوری‌های نوین و ضرورت تبادل فناوری و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی برگزار شد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید