کد خبر:24497
پ

مدت هاست مردم بر این باورند که برخی از رنگ‌ها می‌توانند حالت‌ها و احساسات مختلفی را تحریک کنند و اثرات روانی داشته باشند.

به گزارش روزانه نیوز آبی رنگی است که اغلب در طبیعت یافت می‌شود. مانند آبی کمرنگ آسمان روز یا آبی تیره یک استخر عمیق. شاید به همین دلیل است که مردم اغلب رنگ آبی را آرامش بخش توصیف می‌کنند. با این وجود آبی به عنوان یک رنگ سرد، می‌تواند گاهی یخ و غیر صمیمی به نظر برسد. رنگ آبی چه حسی در شما ایجاد می‌کند؟

روانشناسی رنگ آبی

طبق روانشناسی رنگ:

• آبی توسط بسیاری از مردم به عنوان رنگ مورد علاقه توصیف می‌شود و رنگی است که بیشتر مورد پسند آقایان است.

• از آن جا که رنگ آبی مورد پسند بسیاری از افراد است، اغلب به عنوان رنگی محافظه کارانه و امن مورد توجه قرار می‌گیرد.

• آبی به ذهن احساس آرامش می‌دهد. غالباً به عنوان آرام، امن و منظم توصیف می‌شود.

• رنگ آبی اغلب نشانه‌ای از ثبات و اطمینان است. مشاغلی که می‌خواهند تصویری از امنیت ارائه دهند، معمولاً در تبلیغات و بازاریابی خود از رنگ آبی استفاده می‌کنند.

• رنگ آبی هم چنین می‌تواند احساس غم یا بی تفاوتی در انسان ایجاد کند. به این فکر کنید که چگونه یک نقاشی که دارای رنگ آبی زیادی است، مانند نقاشی‌هایی که پیکاسو در “دوره ناراحتی و غم” خود کشیده است، بسیار تنها، غم انگیز یا فراموش شده به نظر می‌رسند.

• همچنین از رنگ آبی اغلب برای تزئین دفاتر استفاده می‌شود؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی وقت خود را به صرفه‌تر مصرف می‌کنند.

• آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ هاست؛ اما یکی از کم اشتها آورترین هاست. حتی برخی از برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌کنند غذای خود را در بشقاب آبی بخورید. رنگ آبی به غیر از زغال اخته و برخی آلوها، به ندرت در غذا‌ها به طور طبیعی دیده می‌شود. هم چنین، انسان از غذا‌های سمی پرهیز می‌کند و رنگ آبی در غذا اغلب نشانه فساد یا سم است.

• رنگ آبی هم چنین می‌تواند ضربان نبض و دمای بدن را کاهش دهد.

احساسات آبی

رنگ آبی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ آیا رنگ آبی را به برخی ویژگی‌ها یا شرایط خاص ربط می‌دهید؟ یک نکته مهم که باید بخاطر بسپارید این است که احساسات برانگیخته شده توسط برخی رنگ‌ها لزوماً عمومی و جهانی نیستند. اختلافات فرهنگی گاهی اوقات در نحوه درک رنگ افراد نقش دارد.

تجارب فردی نیز تأثیر مهمی بر احساساتی که رنگ‌ها می‌توانند ایجاد کنند دارد. اگر رنگ آبی را به یک دوست سرزنده و خوش حال نسبت دهید، ممکن است آن را به عنوان یک رنگ پرانرژی ببینید که احساس هیجان را برمی انگیزد.

نظرات مردم

در حالی که رنگ آبی معانی نمادین متفاوتی دارد، واکنش‌های فردی در برابر رنگ آبی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. موارد زیر برخی از واکنش‌ها به رنگ آبی است که مردم طی سال‌ها به اشتراک گذاشته اند.

آبی صادقانه است

“آبی رنگ آسمان، اقیانوس، خواب و گرگ و میش است. این رنگ احساس خیلی خوبی به من می‌دهد. وقتی آن را می‌بینم تقریباً احساس می‌کنم در بهشت هستم. برای من آبی رنگ صداقت، انگیزه و الهام و معنویت است. رنگ آبی باعث می‌شود احساس کنم به اندازه کافی انسان خوبی هستم. ”

آبی آرامش بخش است

“من عاشق آبی هستم… به خصوص آبی فیروزه ای، سبز-آبی و آکوامارین. من به طور طبیعی به این رنگ جذب می‌شوم؛ چون معتقدم رنگ هاله من، آبی است. من در حال حاضر از نظر احساسی بسیار آرام و متعادل هستم؛ اما وقتی رنگ آبی در اطراف من هست، کمتر عصبی می‌شوم و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنم. ”

آبی تند است

“بسیاری از مردم تصور می‌کنند که رنگ آبی مانند آسمان صاف تابستان یا آب‌های روان، آرامش بخش است. با این حال، هنگامی که آبی، عمیق و تند باشد، این تصور تغییر می‌کند. آسمان طوفانی می‌شود و آب‌ها خشمگین می‌شوند. در این مواقع، آبی انرژی عاطفی را تحریک می‌کند و قدرتمند و روحیه بخش است. ”

آبی الهام بخش است

“من آبی را دوست دارم؛ زیرا رنگ اقیانوس و آسمان است. رنگ آبی باعث می‌شود من آرام، ساکت، متفکر و قوی باشم. وقتی به آب‌های آبی اقیانوس نگاه می‌کنم، احساس آرامش و قدرت بسیاری می‌کنم؛ احساسی مانند موج‌های متحرک آزاد؛ اما در عین حال، غمی وجود دارد که گاهی چشمانم را با اشک پر می‌کند – نمی‌دانم چرا. هیچ رنگی مثل آبی نیست! ”

حرف آخر

اگرچه کاوش در روان شناسی رنگ می‌تواند جالب باشد، اما یادآوری این نکته نیز مهم است که واکنش‌ها به رنگ‌های مختلف می‌توانند بسیار شخصی باشند. تجربیات گذشته می‌تواند در شکل گیری احساس و واکنش مردم نسبت به رنگ‌های مختلف نقش داشته باشد.

در حالی که برخی افراد رنگ آبی را رنگی غم انگیز یا ناراحت کننده می‌دانند، دیگران ممکن است آن را صلح آمیز یا الهام بخش تعبیر کنند. به این فکر کنید که رنگ آبی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند و چه عواملی باعث این احساسات شده اند./خبر فوری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید