کد خبر:24531
پ

آمار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نشان می‌دهد، ۹۶ پروژه تأسیسات نمک‌زدایی و ارتقای کیفی آب شرب با سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با هدف توسعه آب شیرین‌کن‌ها در جنوب کشور در حال اجرا است.

 به گزارش روزانه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، آب شرب به‌عنوان یکی از کالا‌های مهم و اساسی، افزون بر تامین بخش شرب، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور به‌خصوص در بخش اقتصادی، صنعتی و … دارد. با توجه به واقع شدن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و برای سرعت بخشیدن به حرکت تولید و توسعه در کشور پروژه‌های انتقال آب برای استان‌های همجوار صنعتی دریا در حال انجام است که می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق شعار جهش تولید داشته باشد.
بر اساس آمار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حال حاضر ۹۶ پروژه تأسیسات نمک‌زدایی و ارتقای کیفی در کشور با ظرفیت حدود ۵۶۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال وجود دارد که از این تعداد، ۷۱ پروژه با ظرفیت حدود ۳۰۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.
این گزارش می‌افزاید، از تأسیسات نمک‌زدایی در حال بهره‌برداری، تعداد ۱۷ تأسیسات مربوط به استان‌های غیرساحلی و ۵۴ تأسیسات مابقی مربوط به استان‌های ساحلی جنوبی کشور مشتمل بر هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان است. تا نیمه سال ۱۴۰۰ نیز در مجموع بهره‌برداری از ۱۴ واحد تأسیسات نمک‌زدایی برنامه‌ریزی شده که مطابق برنامه عملیاتی خواهد شد.
بر این اساس، در استان‌های ساحلی جنوبی هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، در مجموع به میزان ۲۶ میلیارد مترمکعب مجوز تخصیص آب شور دریا بدون نمک‌زدایی و ۴.۴ میلیارد مترمکعب در سال با نمک‌زدایی معادل ۱.۴ میلیارد مترمکعب در سال آب شیرین، برای تأمین نیاز‌های مختلف آبی صادر شده که شرکت‌های آب منطقه‌ای در چارچوب مجوز‌های صادره نسبت به واگذاری آب دریا به متقاضیان اقدام می‌کنند./میزان

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید