کد خبر:8435
پ

معاون اول رییس جمهور تصمیمات اتخاذ شده در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی به منظور تسهیل در ورود و تعیین تکلیف کالا‌های وارده به اماکن گمرکی کشور را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد

 

به گزارش  روزانه نیوز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور تصمیمات اتخاذ شده در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی به منظور تسهیل در ورود و تعیین تکلیف کالا‌های وارده به اماکن گمرکی کشور را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد.

 

در این ابلاغیه درباره واردات اعتباری کالاهای اساسی مقرر شد ظرف ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات صورت گیرد و کالاهای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی که امکان واردات اعتباری ندارند با اعلام ثبت سفارش ها در وزارت صمت در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند.

 

همچنین مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت های کشتیرانی الزام نماید که شماره ثبت سفارش را از وارد کننده دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت کند.

 

در خصوص کالاهای گروه ۲ (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) نیز مقرر شد با اعلام وزارت صمت، ثبت سفارش های آنها در اولویت تخصیص ارز قرار گیرند.

 

بر اساس این ابلاغیه کالاهایی که در زمان ثبت سفارش قبض انبار ندارند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است و در صورت داشتن اعلامیه تامین ارز(کد رهگیری) جهت ترخیص قطعی کالا نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارند.

 

همچنین مقرر شد مهلت رفع تعهد واردات کلیه کالاها از زمان تامین ارز، سه ماه در نظر گرفته شود و موارد استثنا توسط وزارت صمت بررسی و جهت تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام گردد.

 

در این ابلاغیه ها که از سوی دفتر معاون اول رییس جمهور به وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی – گمرک جمهوری اسلامی ایران- جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و بانک مرکزی اعلام شده تصمیمات مطلوبی برای ارایه تسهیلات به بازرگانان، اولویت بندی برای تخصیص ارز و ترخیص کالا های اساسی و برطرف کردن موانع اداری و دوباره کاری ها به منظور تسریع در انجام امور گمرکی اتخاذ شده است./ فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید