کد خبر:28413
پ

 انتخابات دومین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری همزمان با سه انتخابات دیگر در روز ۲۸ خرداد در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از ١٣ خردادماه لغایت ٢٦ خردادماه به مدت ١٤ روز فرصت تبلیغ دارند و کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری بر همین اساس پیش بینی شده است.

داوطلبان ۴ حوزه انتخابیه تهران، خراسان رضوی، مازندران و قم در انتخابات دومین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از روز ۱۳ تا ۱۹ فروردین برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کردند.

انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه دوم اسفند همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ استان برگزار شد تا طی این انتخابات ۷ نفر با رأی مردم به مجلس خبرگان رهبری راه یابند. از این تعداد سه نفر برای حوزه انتخابیه تهران و در چهار حوزه دیگر هرکدام یک نماینده به این مجلس بفرستند.
داوطلبان انتخابات دومین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری جهت ثبت نام می‌توانستند به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه (از ساعت ۸ تا ۱۸) مراجعه کنند البته این امکان نیز فراهم شده بود تا داوطلبان حوزه‌های انتخابیه تهران، خراسان رضوی و مازندران بتوانند برای ثبت نام به فرمانداری قم مراجعه کنند.
برگزاری آزمون اجتهاد از داوطلبان دومین انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان
پس از اتمام زمان قانونی ثبت نام، بنا بر ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، آزمون اجتهاد از داوطلبان دومین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور داوطلبان روز یکشنبه، ۲۲ فروردین در محل مصلی قدس قم برگزار شد.
۲۶ نفر از داوطلبان طبق تبصره (۲) ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و یا با توجه به دارا بودن سابقه نمایندگی مجلس خبرگان نیاز به شرکت در این آزمون را نداشتند. این آزمون با نظارت فقهای شورای نگهبان انجام شد که نتایج آن کاملاً محرمانه است و پذیرفته‌شدگان برای مصاحبه شفاهی دعوت می‌شوند و پس از قبولی در آزمون شفاهی، بررسی صلاحیت‌های عمومی در شورای نگهبان انجام و نتیجه قطعی به شخص داوطلب اعلام می‌شود.
سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، درباره تعداد نهایی ثبت نام کنندگان  در انتخابات دومین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفته ثبت نام ۸۸ نفر نهایی شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور  گفته ثبت نام ۵۴ نفر در استان تهران، ۱۲ نفر در استان خراسان رضوی، ۱۴ نفر در استان قم و ۸ نفر در استان مازندران قطعی شده است.

تشکیل کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری
در فرآیند قانونی این انتخابات، پس از اتمام مرحله ثبت نام و طبق ماده ١٩ آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری تشکیل می‌شود که این مرحله از این انتخابات نیز در چهار حوزه انتخابیه اجرایی شده است.
١٣ تا ٢٦ خردادماه فرصت تبلیغ داوطلبان 
مطابق تقویم زمان بندی، داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از ١٣ خردادماه لغایت ٢٦ خردادماه به مدت ١٤ روز فرصت تبلیغ دارند و کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری بر همین اساس پیش بینی شده است.
مطابق ماده ١٩ آیین نامه، این کمیسیون وظایفی به عهده دارد که تضمین برخورداری نامزد‌ها از امکانات دولتی و همچنین برخورداری مساوی نامزد‌ها از امکان تبلیغ در صدا و سیما از وظایف کمیسیون تبلیغات است؛ طی دو هفته فرصت تبلیغات اگر ستاد‌ها تخلفی مرتکب شوند، این کمیسیون بررسی و به آن‌ها ابلاغ می‌شود و یک نسخه از مکاتبات به مراجع نظارتی ارسال می‌شود.

حوزه انتخابیه قم
بر اساس آمار اعلامی از سوی ستاد انتخابات استان قم، حدود ۱۴ نفر برای حوزه انتخابیه قم ثبت نام کردند و همچنین برای سه حوزه انتخابیه تهران، مازندران و خراسان رضوی در مجموع ۴۹ نفر در فرمانداری شهرستان قم ثبت نام کرده‌اند. ۳۶ نفر برای حوزه انتخابیه تهران، ۷ نفر هم برای حوزه انتخابیه خراسان رضوی و ۶ نفر هم برای حوزه انتخابیه مازندران در فرمانداری قم نام نویسی کرده‌اند.

حوزه انتخابیه خراسان رضوی
در خراسان رضوی از، دیگر حوزه‌های انتخابیه دومین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۱۲ نفر ثبت نام کردند که همگی مرد و دارای تحصیلات حوزوی و شیعه اعلام شدند. از این تعداد داوطلب ۳ نفر در رده سنی ۴۱ تا ۴۵ سال، ۱ نفر ۵۱ تا ۵۵ سال، ۳ نفر ۵۶ تا ۶۰ سال، ۲ نفر ۶۱ تا ۶۵ سال و ۳ نفر ۶۶ تا ۷۰ سال قرار دارند.
تمام ثبت نام کنندگان بدون سابقه عضویت در دوره‌های گذشته مجلس خبرگان اعلام شدند که ۸ نفر از آنان سابقه کاندیداتوری در ادوار گذشته را دارند. همچنین ۸ نفر از داوطلبان دارای سوابق ایثارگری هستند.
حوزه انتخابیه تهران
برای سه کرسی مجلس خبرگان رهبری این دوره از استان تهران ٥٤ نفر ثبت نام کردند و در میاندوره‌ای اول نیز که سال ٩٨ برگزار شد؛ ١٤٣ نفر ثبت نام کردند.
صددرصد ثبت نام شده‌ها از آقایان هستند و سن ٣٢ نفر آن‌ها ٤١ تا ٥٥ سال هستند، همه داوطلبان حوزوی هستند، ٥٧ درصد از میان ایثارگران و همه داوطلبان شیعه مذهب هستند؛ ٧٢ درصد از ٥٤ نفر داوطلب، دارای سابقه داوطلبی ادوار گذشته اند.
رسیدگی به صلاحیت‌ها تا ٢٧ اردیبهشت ماه
پرونده داوطلبان از فرمانداری‌ها به شورای نگهبان ارسال شده و رسیدگی به صلاحیت‌ها تا ٢٧ اردیبهشت ماه ادامه دارد./میزان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید