- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان: اعلام زنگ خطر شورا برای مصرف سالویا در مدارس و دانشگاه

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ضمن اعلام زنگ خطر نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر سالویا در بین دانش‌آموزان و دانشجویان، تأکید کرد: امروزه مصرف مواد مخدر صنعتی در بین نوجوانان و جوانان (دختر و پسر) رواج یافته است که متأسقانه زندگی و نسل آنها را به تباهی می‌کشد.

به گزارش روزانه نیوز علی فتحی در نطق پیش از دستور صحن شورا، گفت: انتظار می‌رود نامه‌ای از سوی شورا به‌منظور پیشگیری و مشخص شدن راهکارهای اساسی در راستای جلوگیری از استعمال این مواد مخدر خطرناک به فرماندهی نیروی انتظامی استان و ستاد مواد مخدر شهرستان و استان همدان ارسال شود.

وی افزود: باید بستر مناسبی برای مقابله با پیشرفت این معضل در سطح شهر و استان همدان، فراهم شود؛ در مجموع برای جلوگیری از آسیب به قشر جوان جامعه باید چاره‌ای اندیشید و سطح آگاهی بخشی را افزایش داد.

فتحی همچنین با بیان اینکه «سالویا»، ماده مخدر توهم‌زایی است که معادل فارسی آن، «مریم‌گلی» نامیده می‌شود، گفت: منبع کشت این ماده، مکزیک بوده و اخیراً کاشت آن در شمال کشور هم رواج یافته است.

به گفته وی، این ماده توهم‌زا، بسیاری از افراد را دچار توهم ۳ بعدی می‌کند، به‌طوری که حس لامسه، شنوایی و بینایی فرد دچار اختلال می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا با اشاره به چگونگی استعمال این ماده، اظهار کرد: سالویا معمولاً از طریق به کار بردن پودر آن در سیگار، دم کردن و نوشیدنش مانند چای و یا استشمام بخار ناشی از جوشیدن پودر سالویا و همچنین مخلوط کردن با ماست مصرف می‌شود.

فتحی با تأکید بر اینکه سالویا، قوی‌ترین روانگردان و ماده توهم‌زا شناخته می‌شود، بیان کرد: نسل امروز به دلیل ارزان بودن و شیوه‌های متفاوت مصرف این مواد روان‌گردان، به شدت علاقمند به هیجان و کنجکاوی هستند و متأسفانه رواج این مهم در همدان هم در مسیر زنگ خطر قرار گرفته است.