- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

برداشت چغندرقند از مزارع شهرستان فامنین آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: امسال 450 هکتار اراضی شهرستان فامنین زیر کشت چغندرقند رفته است که 70 هکتار از این سطح مربوط به مزرعه کارخانه قند و 3 هکتار مربوط به کشت چغندرقند نشائی از نوع ریشه لخت بوده است با توجه به مشکل کم آبی در شهرستان فامنین توسعه کشتهای نشائی یکی از اولویتهای جهاد کشاورزی است و براین اساس کشت چغندرقند با این روش در سه سال گذشته به صورت جدی در شهرستان فامنین اجرا شده است.

به گزارش روزانه نیوز جعفرکاویانی دلشاد افزود: شهرستان فامنین با میانگین بلندمدت بارش 259 میلیمتر از شهرستان هایی است که از حیث منابع آبی وضعیت مناسبی ندارد و به همین دلیل همچنان هدف ما کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر و افزایش بهره وری آب در این محصول با استفاده از توسعه روشهای نوین کشت نظیر کشت نشائی و استفاده از سیستم آبیاری قطره ای خواهد بود.

وی اضافه کرد:امسال متوسط عملکرد چغندرقند 45 تن در هکتار پیش بینی می گردد. قیمت خرید هرتن محصول با عیار 16 طبق قیمت اعلام شده 000/350/4 ریال ریال می باشد که 615000 ریال از آن مربوط به کمک هزینه برداشت و هزینه حمل می باشد.

قابل ذکر است تولید محصول چغندرقند در سال 97 حدود 27000تن با متوسط عیار 7/16 بود که شاهد کاهش عیار نسبت به سالهای اخیر به دلیل شرایط آب و هوایی در سال 97 بودیم با این وجود این عیار بالاترین عیار قند نسبت به سایرین شهرستانهای استان همدان بوده است.