- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

در «حیاط خانه ما» مسئولیت پذیر باشید

تئاتر«حیاط خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می رود.

به گزارش رورانه نیوز وحید خسروی با توضیح اینکه داستان تئاتر «حیاط خانه ما» درباره مسئولیت پذیری کودک و خردسال است، افزود: دنیای امروز، مسئولیت پذیری و پذیرش جایگاه را به کودک و خردسال یاد نمی دهد و خانواده ها به جای بچه ها تصمیم می گیرند؛ در حالی که این کار اشتباه است زیرا باعث از بین رفتن حس مسئولیت پذیری کودک در آینده خواهد شد و ما در این تئاتر این موضوع را به زبانی ساده و شیرین بیان می‌کنیم.


خسروی درباره داستان تئاتر «حیاط خانه ما» گفت: این نمایش قصه لکه رنگی است که تصمیم گرفته دیگر رنگ قرمز گیلاس نباشد و سفری را آغاز می کند که موجب می شود تا متوجه حضور معنی دار خود شود.


وی با بیان اینکه مخاطب خردسال، کودک و نوجوان هرکدام یک نوع درک و نگاه به مسائل دارند، اضافه کرد: این تفاوت بر منِ هنرمند تاثیر می گذارد چون وقتی با خردسال حرف می زنم، فضاسازی آن با کودک فرق می کند و وقتی با کودک صحبت می کنم، فضاسازی آن با نوجوان فرق می کند و به طور کلی نوع ارتباط گیری های تغییر می کند.


خسروی درباره ویژگی های تئاتر خردسال گفت: خردسالان زود همزاد پنداری و باور کرده و خودشان را به جای قهرمان اثر قرار می دهند؛ علاوه بر این خردسال ذهن پیچیده ای ندارد و سازنده اثر حق ندارد داستان را پیچیده کند بلکه باید در کنار شادی و لذتی که در اثر ایجاد کرده است؛ مفهوم را به سادگی به خردسال انتقال بدهد.


او با بیان اینکه در این نمایش از تکنیک پاپ آپ استفاده کرده است، گفت: دکور یک کتاب سه بعدی است به همراه تعدادی عروسک های مینیمال که باعث می شود خردسال خودش شخصیت ها را ترسیم و تصویر کند.


بازیگر، آهنگساز، شاعر و عروسک گردان تئاتر “حیاط خانه ما” امیر حسین انصافی است و ساخت دکور و عروسک ها را نیز مژده زکریا پور بر عهده دارد.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» از 16 تا 21 آبان ماه 1398 در همدان برگزار می شود.