- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

لزوم حضور روانشناس در گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان

یک کارگردان تئاتر در حاشیه برگزاری جشنواره گفت: هر گروهی باید از نظرات مشاوران و روانشناسان استفاده کند تا با دقت در حالات، حرکات و نحوه بیان برای کودکان، اثرگذاری نمایش را افزایش دهد.

به گزارش روزانه نیوز رضا عبدالعلی‌زاده که با نمایش «پرپر سیمرغ پر» در جشنواره بیست و ششم حضور دارد، با بیان اینکه این نمایش با نگاهی نو بر اساس داستانی از «منطق‌الطیر» عطار تولید شده است، اظهار کرد: پیام نمایش این بود که افراد خود می‌توانند با تحمل سختی و تلاش آینده‌ای را که می‌خواهند،  بسازند.

وی افزود: با توجه به اینکه ادبیات در تئاتر، کمتر مورد توجه قرار گرفته، تلاش کرده‌ایم که از ادبیات کهن در نمایش استفاده کنیم تا کودکان و نوجوانان با ادبیات ایران بیشتر آشنا شوند.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به پرداختن به دنیای حیوانات در این نمایش، یادآور شد: کودکان عاشق حیوانات هستند و ارتباط خوبی با آنها برقرار می‌کنند که همین باعث شده در متون تئاتر کودک از زبان جانوران استفاده شود و در کتب قدیمی نیز از جمله کلیله و دمنه، پیام‌ها با استعاره از حیوانات منتقل می‌شود.

وی حضو روانشناس متخصص کودک در گروه‌های نمایشی را ضروری دانست و گفت: هر گروهی باید از نظرات مشاوران و روانشناسان استفاده کند تا با دقت در حالات، حرکات و نحوه بیان برای کودکان، اثرگذاری نمایش را افزایش دهد.

کارگردان تئاتر با تأکید بر تأثیر جشنواره در رشد کیفی نمایش‌ها نسبت به سال‌های اخیر، تصریح کرد: سلیقه مردم و هنرمندان پس از ۲۶ دوره با تغییرات مواجه شده و باید کیفیت کارها به‌ گونه‌ای باشد که جمع زیادی از مخاطبان از نمایش رضایت داشته باشند و پیام آن را دریافت کنند.

وی اظهار داشت : نمایشنامه  و اجرا در تئاتر کودک و نوجوان نیاز به رشد و تقویت دارد و جشنواره فرصتی است که گروه‌های نمایشی، آثار خود را اجرا کنند و برای تولید با کیفیت آثار تشویق شوند. عبدالعلی‌زاده، ایجاد خلاقیت در اجرا را نیازمند حمایت از هنرمند دانست و افزود: اگر شرایطی فراهم شود که هنرمندان در طول سال بتوانند تمرین، تبادل افکار و تولید داشته باشند، اجرای خلاقانه نیز محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه همدان در ایام جشنواره با شور و شادی عجین است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در جشنواره شرایطی فراهم شود که تمام اقشار، نمایش‌ها را ببینند.

گفتنی است :بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه در همدان در حال برگزاری است.