- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

ضرورت استخراج نیازمندی فنی مدیریت‌شهری همدان

مدیریت شهری همدان

به گزارش روزانه نیوز ابراهیم مولوی در جلسه مدل بومی‌شده سیستم‌های نگاشت‌سیار (موبایل‌مپینگ)، افزود: این سیستم، نرم‌افزار پشتیبان‌کننده تصمیم‌گیری است و می‌تواند در سطوح و ابعاد متفاوتی برای مدیران همدان موثر واقع شود.

مولوی با تأکید بر ارتباط دوسویه و همکاری شهرداری و شرکت‌های مورد نظر و پیگیری جدی اجرای طرح «سیستم‌های نگاشت‌سیار» در شهرداری همدان و همچنین ضرورت فراهم‌سازی بستر قانونی بهره‌برداری از نرم‌افزار ارائه شده، گفت: در صورت تصویب استفاده از نرم‌افزار ارائه شده، انتظار می‌رود شورای شهر در زمینه فراهم آوردن مقدمات و الزامات قانونی کار، نهایت همکاری را داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به ضرورت‌ها و اولویت‌های فنی مدیریت شهری همدان، باید میزان کارایی سیستم‌های نگاشت‌سیار برای شهر همدان بر مبنای اطلاعات دقیق و به‌روز، بررسی و سطح انتظارات شورای شهر و شهرداری از این نرم‌افزار نیز به‌درستی تعریف شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان گفت: به طور مثال در خصوص سیستم‌های نوین آتش‌نشانی، ضروری است قابلیت مکان‌یابی و صحت‌سنجی اطلاعات تماس پیش از ارسال نیرو به مکان سانحه، به‌درستی و با سرعت مناسب انجام شود تا ضمن بهبود راندمان کار، از اتلاف وقت و هزینه، جلوگیری کنیم.

مولوی اضافه کرد: در مقطع زمانی، وظیفه تعیین ابعاد تابلوهای شهری بر عهده سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری بود و از آنجا که درآمدهای شهرداری همدان به دلیل عدم مالکیت صنایعی از جمله ذوب‌آهن و سیمان محدود است؛ از این‌رو مجبورند به همین میزان درآمد، قناعت کند.

وی افزود: در مجموع اجرای سیستم‌ نگاشت‌سیار در مباحثی از جمله همسان‌سازی، هم‌تیپ‌سازی و نیز مدل‌سازی تابلوهای شهری در راستای ایجاد درآمدهای پایدار، مفید خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان خاطر نشان کرد: در راستای انجام مأموریت‌های تعریف‌شده، باید نسبت به فراهم‌سازی و تسهیل شرایط اولیه توسعه علمی و پیگیری کارشناسی مباحث و حوزه‌های مختلف مدیریت‌شهری اقدام شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی استانداری: انتظارات خود را محدود نکنیم

مدیرکل برنامه‌ریزی و نوسازی اداری استانداری همدان در ادامه گفت: نرم افزار ارائه شده و قابلیت‌های آن بسیار کارآمد محسوب می‎شود؛ اما بهتر است میزان انتظارات خود را محدود نکنیم، زیرا زمانی می‌توان از این نرم‌افزار به درستی استفاده کرد که برداشت‌ها، قدیمی نباشد.

عباس صادقي‌پورياني با بیان اینکه میزان کارآمد بودن داده‌های جمع‌آوری شده، شاید منوط به به‌روز بودن اطلاعات باشد؛ گفت: هزینه برداشت گاهی ممکن است در حدی بالا باشد که بتوانیم برداشت کل شهر را تنها دو بار در سال انجام دهیم؛ از این‌رو انتظارات را باید واقع‌بینانه تعریف کنیم و فاکتورهای متعددی را همزمان مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: هرچه برداشت‌ها بالاتر برود، حجم ذخیره‌سازی نیز بالا می‌رود و این اقدام به زیرساخت‌های مناسب، احتیاج دارد.

صادقي‌پورياني اضافه کرد: بر اساس برداشت‌های موجود، می‌توان گفت این نرم‌افزار در افزایش راندمان مالی و زمانی برنامه‌ها و شرح وظایف حوزه‌های مختلف بسیار موثر و  کارآمد خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نمایه‌سازی خودکار بسیار حائز اهمیت است؛ اظهار کرد: برای اینکه یک تصویر یا فیلم را برداشت کنیم و عوارض آن را نیز به صورت خودکار و تقریبی تخمین بزنیم تا در یک پایگاه ذخیره‌سازی کرده و به داده‌های کمی تبدیل کنیم، نیازمند بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی است.

عسکري: تدوین شرح خدمات سامانه متناسب با نیازهای شهر

رئیس سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان هم با تأکید بر اینکه در دسترس بودن اطلاعات به‌روز، نکته کلیدی موفقیت این نرم‌افزار است؛ گفت: حجم انبوه داده‌های موجود در تصاویر، نگهداری و ذخیره آرشیو و به‌روزرسانی مداوم آن‌ها از ضرورت‌های مدیریت‌شهری است و نباید داده‌های برداشت‌شده گذشته را امحا کنیم؛ زیرا این داده‌ها ممکن است در آینده مورد نیاز باشند.

رضا عسکري با تأکید بر اینکه باید شرح خدمات سامانه موبایل‌مپینگ متناسب با نیازهای شهر همدان تدوین شود و هر موضوع نیز در حوزه مربوطه پیگیری شود؛ پیشنهاد داد: تمامی حوزه‌ها و واحدهای بهره‌بردار شهرداری ضمن مطالعه مباحث این نرم‌افزار نسبت به احصای نیازمندی‌ها و خدمات مدنظر، اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت: سامانه موبایل‌مپینگ مورد تأیید سازمان نقشه‌برداری است

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور عمران طریقت هم با اشاره به سیستم‌های نگاشت‌سیار (سامانه موبایل‌مپینگ)، گفت: این سامانه یک سیستم تصویربرداری بسیار پیشرفته محسوب می‌شود که قادر خواهد بود تا فیلم های مختصات دار با دقت حدود ۵ سانتی متر از سطح معابر را ارائه دهد.

امیرحسین شربافیون با تأکید بر اینکه این سامانه تنها سیستم مورد تأیید سازمان نقشه‌برداری در کشور بوده است؛ افزود: حجم مناسب اطلاعات ارائه شده و سهولت کار با این سیستم، در قیاس با لیزر اسکنر متحرک بسیار قابل توجه بوده و دارای توجیه فنی مناسب نسبت به سیستم‌های مشابه است.

وی با اشاره به قابلیت‌های «نرم‌افزار نگاشت‌سیار»، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و ساماندهی آن‌ها؛ امکان مدیریت حوادث غیرمترقبه از قبیل زلزله و داشتن دید مناسب نسبت به محل وقوع زلزله برای مدیریت بحران و امدادرسانی احتمالی و همچنین ایجاد یک مدیریت یکپارچه شهری و کاهش بازدیدهای غیرضروری و کمک به مدیران ارشد در راستای بهبود تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه برای شهرداران و اعضای شورای شهرها از جمله توانایی‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار است.