- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

سرمایه گذاری پروژه‌ها بدون پیگیری به نتیجه نمی‌رسد

سرمایه گذاری

به گزارش روزانه نیوز رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان گفت: انتظار می‌رود شهرداری در راستای توسعه شهر، تمامی امور شهری به‌ویژه گردشگری و سرمایه‌گذاری را با کمی انعطاف و ملایمت منطبق با ضوابط و مقررات، پیش ببرد.

حسین قراباغی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا، گفت: اعتقادم بر این است که پروژه‌های سرمایه‌گذاری بدون پیگیری به نتیجه نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری همدان علی‌رغم تمام تلاش های این حوزه، روی زمین مانده است که همت و پیگیری بیشتری را می‌طلبد؛ اعلام کرد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری باید تمامی مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری را احصا کند تا موانع موجود هرچه سریع‌تر در جلسه‌ای با حضور معاونان استاندار حل‌وفصل شود.

قراباغی گفت: انتظار می‌رود در بودجه پیشنهادی ۹۹ شهرداری درصدی به مناطق ۴گانه در حوزه سرمایه‌گذاری با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری، اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی مسئولان امر در استان، فرش قرمز برای سرمایه‌گذار به منظور حمایت از آنان را در حد حرف اعلام می‌کنند؛ عنوان کرد: خوشبختانه روند ادامه کار سرمایه‌گذار میلیاردی پروژه عصر طلایی که علاوه بر رونق گردشگری، ١٨٠٠ شغل ایجاد خواهد کرد، در حال اتمام است و هیچ‌گونه مشکلی در حوزه شهرداری ندارد؛ اما باید این مهم ضمن مدیریت برای ادای حق سرمایه‌گذار، هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود تا شاهد عواید آن به شهر باشیم.

قراباغی افزود: محل مورد نظر پروژه سرمایه‌گذار عصر طلایی، بر اساس گفته میراث فرهنگی در منطقه نمونه گردشگری واقع شده که ضوابط اجرایی آن کاملاً مشخص است.

 عوارض شهرداری برای مردم هزینه شود

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه گفت: با توجه به مشکلات معیشتی جامعه، ایام خوشی چون شب یلدا می‌تواند بهانه‌ای باشد تا روحیه شادی و نشاط را در جامعه بسط دهیم؛ از این رو شهرداری در این زمینه، برنامه‌هایی را در سطح شهر اجرا کرد که باید این مهم بر اساس سیاست‌های شورا پررنگ‌تر دیده شود.

قراباغی ادامه داد: بر اساس خواسته مردم، باید عوارض شهرداری برای مردم در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی و مباحث فرهنگی اجتماعی، هزینه شود.

وی تأکید کرد: شهرداری نباید بر روی یک موضوع خاص قدم بردارد؛ بلکه تمام مباحث مرتبط به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله نشاط اجتماعی، ترویج فرهنگ اسلام، ایثار و شهادت و… را دربرگیرد.

 تأکید بر مشکلات زیرساخت گردشگری در حوزه پارکینگ

قراباغی با توجه به اینکه زیرساخت‌های گردشگری شهر همدان در حوزه پارکینگ دارای مشکلات جدی است؛ گفت: گردشگران در مراکز گردشگری از جمله تپه هگمتانه، عباس‌آباد و گنجنامه، بلاتکلیف هستند و شاهد ترافیک سنگین و ازدحام جمعیتی در این مناطق هستیم که در این زمینه، کوتاهی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تقویت گردشگری و رفع موانع موجود برای کسب رضایتمندی گردشگران، یکی از سرمایه‌گذاران همدانی برای احداث پارکینگ طبقاتی در منطقه گردشگری گنجنامه همراه با رعایت اصول و ضوابط شهری برای ساماندهی زیرساخت‌های ترافیکی، اعلام آمادگی کرده است که باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

 سلماسی: تأکید بر ارزیابی اجتماعی تمامی پروژه‌های شهری

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان افزود:ارزیابی اجتماعی باید اولویت اصلی تمامی پروژه‌های شهرداری، سایر دستگاه ها و سازمان‌ها و حتی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری باشد؛ به‌طوری‌که بر اساس نتایج آن، اجرای یک پروژه تأیید یا رد شود.

رضوان سلماسی گفت: باید تأثیرات مثبت یا منفی هر پروژه بر زندگی شهروندان بررسی شود، زیرا هر پروژه‌ای می‌تواند اثرات بسیار زیاد مثبت یا منفی فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، اقتصادی و حتی ترافیکی بر روند زندگی مردم داشته باشد و موجب رضایت یا عدم رضایت بخش کثیری از شهروندان شود.

رئیس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه تلاش کشورهای توسعه یافته تبدیل شهرهای «خودرو محور» به شهرهای «انسان محور» است؛ گفت: گنج‌نامه به دلیل وجود جاذبه‌های مختلف طبیعی و احداث شده در محیط آن، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و مثل همه مناطق گردشگری، ظرفیت بُرد مشخصی را برای حضور آنان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ در غیر این‌صورت با عدم توجه به ظرفیت برد آن و افزایش پروژه‌های مختلف در آنجا، طبیعت بکر و منحصر به فرد آن را نابود خواهیم کرد.

 مولوی: تأکید بر احداث پارکینگ با رعایت زیست‌محیطی در گنج‌نامه

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: چه بخواهیم، چه نخواهیم پای انسان و خودرو به طبیعت باز شده که متأسفانه زیان‌کاری و زیان‌باری هم به دنبال داشته است؛ از این‌رو باید تلاش کنیم این مهم را به کمترین حد ممکن برسانیم.

ابراهیم مولوی با اشاره به اعلام آمادگی یکی از سرمایه‌گذاران همدانی مبنی بر احداث پارکینگ طبقاتی در منطقه گردشگری گنجنامه؛ گفت: با توجه به حجم بالای ورود خودروها به این منطقه گردشگری، احداث پارکینگ طبقانی نیاز ویژه منطقه محسوب می‌شود؛ زیرا به‌رغم کمک به حفاظت محیط زیست منطقه گنج‌نامه، قطعاً کمترین سطح اشغال را خواهد داشت.

 یوسفیان‌نسب: تأکید بر هم‌افزایی استان برای رفع موانع پروژه‌های سرمایه‌گذاری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه بخشی زیادی از مشکلات پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری در حوزه استانی مطرح است؛ گفت: اگر طرح‌های اثربخش شهری در حوزه سرمایه‌گذاری از سوی مسئولان استان مورد حمایت قرار گیرد، به‌طور قطع اعتبارات مناسبی هم تزریق خواهد شد که شاهد توسعه محسوسی در شهر همدان خواهیم بود.

امیر فتحیان‌نسب؛ تنها مسیر راهگشای پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری را هم‌افزایی مسئولان استان با محوریت استاندار اعلام کرد.

وی در ادامه با توجه به اعلام آمادگی یکی از سرمایه‌گذاران همدانی مبنی بر احداث پارکینگ طبقاتی در منطقه گردشگری گنجنامه، این پیشنهاد را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این مهم باید از سه منظر میراث فرهنگی، ترافیکی و سیما‌ومنظر مورد بررسی قرار گیرد.