- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

ساماندهی سهمیه‌ها با جدیت پیگیری می‌شود

پرونده قضایی

به گزارش روزانه نیوز دکتر باقر لاریجانی در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که دانشگاه‌های ما در شرایط فعلی با هزینه‌های بسیار سنگینی اداره می‌شوند، گفت: دولت کمک زیادی به آموزش عالی می‌کند.در حالی که اگر ما به کشورهای منطقه نگاه کنیم کمتر کشوری است که به این اندازه در حوزه آموزش عالی خود سرمایه گذاری داشته باشد؛ بنابراین این اقدام موجب شده است در حال حاضر افراد مختلفی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند و اگر ما به هر خانواده‌ای سر بزنیم می‌بینیم که افراد مختلفی از آن خانواده در دانشگاه‌ تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که باصلاحیت ترین افراد وارد دانشگاه ها شوند و از طرفی ما باید قدردان منزلت افرادی که برای کشور زحمت کشیدند نیز باشیم و بستری فراهم کنیم تا این افراد در رشته‌های متناسب با خودشان و متناسب با تعدادی که هستند تحصیل کنند به همین جهت در این راستا دولت لایحه‌ای در حوزه اصلاح سهمیه‌ها تدوین کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: براساس لایحه اصلاح ساماندهی سهمیه‌ها ما دنبال این هستیم که ما باید یک بار دیگر تمامی کسانی که ورودی به دانشگاه‌ها دارند مورد ارزیابی قرار دهیم و با حمایت ولی به گونه‌ای که افراد در رشته‌های که می‌روند توانایی آن رشته را داشته باشند و بتواند مشکلی از مردم را حل کنند.

وی ادامه داد: این که لایحه ساماندهی سهمیه ورود به دانشگاه ها در سال 99 اجرایی شود یا نه بستگی به این موضوع دارد که این لایحه چه زمانی تصویب می‌شود. اگر این لایحه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود سرعت آن بهتر خواهد شد اما اگر در مجلس مطرح شود با توجه به تغییرات پایان دوره مجلس امیدوارم نتیجه بدهد.

دکتر لاریجانی در خصوص ارسال پیامک‌هایی با موضوع جذب پولی دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: افراد شیاد در هر زمینه‌ای فعال هستند و ممکن است این افراد اعلام کنند می‌توانند زمینه تحصیل دانشجو در رشته خاص فراهم کنند. البته همه این افراد به دستگاه‌های نظارتی معرفی شدند اما از طرف دیگر خیلی از مواقع این پیامک‌ها به صورت دعوت‌های عام است که عنوان می‌شود اگر افراد در موسسه آنها تحصیل کنند، موسسه تضمین می‌کند که آنها در کنکور نیز قبول شوند اگرچه این موضع نیز مقداری غلط و مقداری درست است اما به هر حال ما خوشبختانه نهادهای نظارتی در کشور به این موضوع ورود پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: نهادهای نظارتی ما به مواردی از تخلف که دسترسی پیدا کنند برخوردهای متناسب را نیز انجام خواهند داد. در سال گذشته به تعدادی از موسسات که حتی مدرک جعلی صادر می‌کردند دسترسی پیدا کردیم اخیرا نیز کسانی که جعل مدرک کرده بودند به نهادهای نظارتی سپرده شدند.

وی تاکید کرد: مدارک بین 30 تا 40 نفر از دانشجویان در دانشگاه‌ها جعلی بود و تعدادی دیگر نیز که آمار آنها به 100 نفر می‌رسید کسانی بودند که جعل مدرک خروج از کشور را داشتند. خوشبختانه ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سال 94 تا 98 به طور دقیق لیست‌های سنجش را با لیست‌های ورود به دانشگاه‌ها بررسی کردیم و تمام کسانی که ثبت نام دانشگاهی داشتند با لیست‌های سنجش تطبیق داده شدند که خوشبختانه مورد خلافی مشاهده نشد.

لاریجانی ادامه داد: دقت‌ مدیران باعث شده افراد متخلف را در دانشگاه‌های علوم پزشکی را شناسایی کردیم و پرونده‌های آنها مورد بررسی قرار دادیم و حتی پرونده‌های کسانی که که فارغ التحصیل شده بودند را مجدد بررسی کردیم و اکنون نیز هر موردی که احساس کنیم تخلف رخ داده باشد را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: ادامه تحصیل تعدادی از دانشجویانی که وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده بودند اما نتوانسته بودند صحت مدارک خود را تاییدکنند متوقف شده و در این زمینه دو موضوع وجود دارد عده ای از طریق سنجش ثبت نام شده‌اند که مشکلی در این زمینه نیست. اما از ادامه تحصیل حدود 100 دانشجویی که از خارج از کشور آمدند، به دلیل تخلف در مدرک جلوگیری شد و به تعدادی از افراد که مدارکشان کافی نبود گوشزد کردیم که مدارک را تکمیل کنند که تعدادی تکمیل نمودند و افرادی که هم نتوانستند این مدارک را تکمیل کنند که انها نیز تحصیلشان متوقف شد.

وی ادامه داد: تمامی افرادی که از طریق جعل مدرک و تخلف به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ورود پیدا کردند به دستگاه‌ قضایی معرفی شدند و پرونده قضایی برای آنها تعریف شد.  حتی کسانی که مدارک جعلی ارائه دادند و بهره‌ای از آن نبردند را نیز به دستگاه‌ قضایی معرفی کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر این که هیچ مسئولی در وزارت بهداشت در حوزه جذب دانشجو تخلفی نکرده است گفت: ما از بین مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فردی را نداشیتم که در جذب دانشجویان متخلف هماهنگ بوده و در این زمینه همکاری کند مگر این که افرادی باشند که در زمانی مسئولیتی را در دانشگاه‌ یا وزارت بهداشت عهده دار بودند/ ایسنا