- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

FATF و فرصتی برای برهم‌زدن صحنه‌آرایی دشمنان ایران

fatf

به گزارش “روزانه نیوز” صحنه‌آرایی کانون‌های سیاسی و دستگاه‌های تبلیغاتی ضدایرانی و یورش به حماسه میلیونی مردم طی هفته‌های اخیر که در صحنه‌هایی چون تشییع پیکر شهید سلیمانی و نماز جمعه تهران به ثبت‌رسید، وارد فاز و ابعادی تازه شده‌ و بسیاری در سراسر جهان چشم به تصمیمات مسئولان جمهوری اسلامی دوخته‌اند (از جمله fatf).

اقدام جنون‌آمیز نظامیان آمریکایی‌ که به دستور «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری رو به استیضاحِ کشورشان دست به ترور سردار سلیمانی زدند، آغازگر دور تازه‌ای از تحولات بود که نگاه جهانیان را به منطقه و ایران در قلب خاورمیانه دوخت.

پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تروریسم دولتی کاخ سفید قاطعانه و حیرت‌انگیز بود. در ادامه حضور میلیونی و بی‌نظیر مردم در مراسم بدرقه پیکر فرمانده شهید و همراهانش، موشک‌های ایرانی پایگاه‌های آمریکایی در عراق و در واقع هیمنه هژمون خودخوانده جهان را هدف قرار داد تا برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته، دارنده بزرگترین قدرت نظامی جهان سیلی محکمی را از ایران دریافت دارد.

در این میان، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با خطایی انسانی و شلیک موشک پدافندی فرصتی را به دست دشمنان جمهوری اسلامی داد تا ورق را به سود خود برگردانند؛ وضعیتی که رهبر انقلاب در نمازجمعه روز بیست و هفتم دی‌ماه در توصیف آن بیان داشتند «یک عدّه‌ای به تبع و هدایت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیوهای انگلیسی سعی کردند این قضیّه را به نحوی آرایش بدهند که ماجرای یوم‌الله ناشی از شهادت بزرگ این دو شهید عزیز (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) را به دست فراموشی بسپارند.»

در راستای استفاده حداکثری آمریکا و همراهان غربی و عربی واشنگتن از این حادثه، اقدامات گوناگونی صورت گرفت؛ از توقف عبور هواپیماهای مسافربری از آسمان ایران تا لغو میزبانی تیم‌های ایرانی در مسابقات باشگاهی فوتبال آسیا.

چند روز پیش هم طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای در تکمیل بدعهدی و بی‌مسئولیتی مطلق در قبال تعهداتشان در برجام، مکانیسم حل اختلاف را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند تا تهران را مسئول نقض این توافق جلوه دهند.

عمده‌ترین اهداف این تلاش‌ها را می‌توان ارائه تصویری از جمهوری اسلامی به عنوان کشوری ناقض عرف و هنجارهای بین‌المللی معطوف دانست. علاوه بر این، نمایش شکاف میان مردم و حاکمیت، عدم مشروعیت نظام سیاسی، مواجهه کشور و جامعه با ناامنی و … محورهایی است که به وضوح از سوی جبهه ضدایرانی دنبال می‌شود.

در این وضعیت، پرونده پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی و تصویب یا رد لوایح دولت برای الحاق به FATF همچنان باز مانده و فرصت تصمیم‌گیری در این باره طی روزهای پیش رو به پایان می‌رسد.

ویژگی‌ این روزهای صحنه روابط خارجی جمهوری اسلامی از جمله افزایش سطح تنش‌ها در منطقه، اوج گرفتن تهدیدات و موضع‌گیری‌های ضدایرانی سران کاخ سفید، تشدید اختلافات و شکاف‌ها میان ایران و اروپا و همراهی برخی بازیگران فرادولتی و فرودولتی با هجمه اخیر باعث شده برخی از ناظران، سرنوشت لوایح مذکور را پیچیده‌تر از قبل دیده و احتمال رای منفی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده در این باره را قوی‌تر از قبل برآورد کنند.

از این منظر، با افزایش سطح تنش‌ها و عبور بازیگران غربی از برخی خطوط قرمز دیگر دلیلی برای الحاق به این نهاد بین‌المللی وجود ندارد.

این در حالی است که کارگروه ویژه اقدام مالی به رغم نفوذ و دست برتر بازیگران غربی که در سایر نهادهای بین‌المللی نیز به چشم می‌آید، سازمانی متشکل از دولت‌های مختلف است که بر اساس عرف و هنجارهای مورد نظر سازمان ملل شکل گرفته و نزدیک به ۲۰۰ کشور قواعد آن را پذیرفته‌اند.

بر خلاف دیدگاه‌های مخالف الحاق ایران به FATF که رخدادهای اخیر را دلیلی مزید بر علل مورد نظرشان می‌دانند، رای مثبت اعضای مجمع پیامی روشن خطاب به جهان تلقی شده و کارکردهایی مضاعف خواهد داشت؛ پیامی که ناظر بر تداوم تعامل‌جویی جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای تنش‌زدایی، حرکت در راستای قوانین بین‌المللی و احترام به قواعد مورد پذیرش جامعه جهانی است و اراده محکم تهران در این زمینه را به رغم چالش‌ها و کارشکنی کشورهایی چون آمریکا به اثبات می‌رساند.

کارکرد اصلی تصویب FATF در فضای کنونی هم درهم‌شکستن صحنه آرایی غربی‌ها است که می تواند به شکل محسوسی نقشه‌های ضدایرانی را نقش برآب کرده و ورق را علیه دشمنان ایران برگرداند./ایرنا