- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

وزارت امورخارجه در پیشبرد جشنواره جهانی فیلم آمادگی دارد

فیلم فجر

به گزارش  روزانه نیوز اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، حسین انتظامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران حوزه سینما و جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از ظهر امروز – چهارشنبه – با وزیر امور خارجه دیدار و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت جشنواره، دغدغه های اصحاب سینمای کشور در ابعاد بین المللی را مطرح کردند.

محمد جواد ظریف در این دیدار با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در ایجاد مفاهمه و درک مشترک میان ملت‌ها، بر نقش سینما در ایجاد زبان مشترک تاکید کرد.

ظریف با اشاره به توانمندی سینمای ایران در جهان آمادگی وزارت خارجه و سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری نزدیک در پیشبرد برنامه‌های آتی از جمله جشنواره جهانی فیلم اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به تلاش بدخواهان ایران و منطقه برای ایجاد یک تصویر مخدوش از کشورمان در جنگ با تروریسم، ظرفیت استفاده از چهره و رشادت های سردار سلیمانی به عنوان قهرمان جهانی مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را برای سینمای ایران مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار جمعی از چهره های نام آشنا و فرهیخته سینمای ایران از جمله عسگرپور، کیانیان، شجاع نوری، اسفندیاری، میری، فریدزاده، حسینی و طالب زاده حضور داشتند.

جشنواره بین المللی فیلم فجر در یک نگاه

برگزاری اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به سال ۱۳۶۱ باز می‌گردد. جشنواره فجر، به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران، هر ساله در قلب تهران برگزار می‌شود. این رویداد عرصه‌ای مناسب برای  تبادلات فرهنگی، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و نیز تقدیر از فیلم‌های ملی و بین‌المللی است. این جشنواره از زمان تاسیس تاکنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا کرده و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلم‌سازان جدید آثار خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

در سال‌هایی که از طول عمر این جشنواره می‌گذرد، آیین نکوداشت شخصیت‌های مهم سینمای جهان برگزار شده است. از شخصیت‌هایی که در مقام داور نیز با جشنواره فیلم فجر همکاری داشته‌اند، می‌توان به فولکر شلوندورف، کریشتف زانوسی، رابرت چارتف، سمیح کاپلان اوغلو، بروس برسفورد، پرسی ادلون، پل کاکس، شیام بنگال، بلا تار، یان تروئل، هلما سندرس برامس، الیا سلیمان، آنییژکا هولاند، آندری زویاجینتسف، رستم ابراهیم بکف و … اشاره کرد.

هم‌چنین جشنواره برای معرفی فیلم‌هایی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی اهمیت خاصی قائل است و بر آثاری که با الهام از آموزه‌های راستین پیامبران الهی، پیام صلح و دوستی ساخته شده باشند، تمرکزی ویژه دارد.

جشنواره جهانی فیلم فجر در این منطقه جغرافیایی محلی یگانه برای تبادل تجربیات و ملاقات‌های بین‌المللی فراهم می‌آورد و دوره آموزشی فشرده‌ای را برای فیلمسازان جوان تدارک می‌بیند.

در عین حال، برگزاری بازار بین‌المللی فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران امکانی عالی برای خرید و فروش حقوق، تولید مشترک و حمایت از تولید آثار و نمایش ویژه فیلم‌های جدید ایرانی را به وجود می‌آورد.

پس از سی و سه دوره، جشنواره جهانی فیلم فجر فعالیت خود را به صورت مستقل از بخش ملی آغاز کرد و در طول چهار دوره دبیری این جشنواره برعهده سیدرضا میرکریمی بود.

شورای سیاست‌گذاری این دوره عبارتند از ابوذر ابراهیمی ترکمان (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، سید روح‌الله حسینی، محمد حمیدی مقدم، علیرضا شجاع‌نوری، نادر طالب‌زاده، محمدمهدی عسگرپور، رائد فریدزاده، مصطفی کاظمی (مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران)، سیدرضا میرکریمی و سیدعباس موسوی(سخنگوی وزارت امور خارجه).

سی و هشتمین دوره جشنواره، به دبیری محمدمهدی عسگرپور از ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در تهران برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم فجر، جایگزینی برای جشنواره بین‌المللی فیلم تهران بود که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، با حمایت دفتر مخصوص فرح پهلوی در ایران برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌المللی به رقابت می‌پرداختند. بعد از انقلاب، این جشنواره تعطیل شد و بعد از ۴ سال جشنواره فیلم فجر، هم‌زمان با روزهای دهه فجر جایگزین آن شد.

نخستین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد

جشنواره فجر تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانه‌ سینمای ایران می‌پرداخت. از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد. در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت‌کنندگان برای کسب جایزه‌ مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره می‌باشند. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌ است. در ابتدای جشنواره آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می‌شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رای مردم داده می‌شود. در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌الملل جشنواره جدا شد./ ایرنا