- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

تصویب خواهرخواندگی همدان با تبریز در صحن شورا

شورا شهر همدان

به گزارش روزانه نیوز کامران گردان در هشتادوچهارمین جلسه صحن شورا با اشاره به خواهرخواندگی شهرها، گفت: خواهرخواندگی ها، ارتقای تعاملات فرهنگی شهرها را به دنبال دارد که پیوند اقتصادی، شهرسازی، ساختاری و آینده جامعه در الگوی خواهرخواندگی، تعیین‌کننده است.

گردان با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر خواهرخواندگی همدان با تبریز، یادآور شد: شهردار تبریز پیرو نشستی که پیش از این داشتیم، نامه ای را به شهرداری همدان ارسال کرد مبنی بر اینکه ضمن انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی، یکی از فضاهای این ۲ شهر به نام شهرهای مذکور نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تبریز نیز با این خواهرخواندگی موافقت کرده است، اظهار داشت: هم اکنون شهرداران هر ۲ شهر باید نسبت به تدوین بندهای تفاهم نامه و برگزاری مراسم انعقاد تفاهم نامه با حضور اعضای شورا و شهرداران اقدام کنند.

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: شهرهای همدان و تبریز از پیشینه تاریخی و فرهنگی خوبی برخوردار هستند و این تفاهم نامه در راستای تعامل های فرهنگی و اجتماعی صورت می گیرد که بر این اساس، ضمن عقد تفاهم نامه، یکی از فضاهای شهری تبریز و همدان به نام شهرهای مورد نظر، نامگذاری خواهند شد.

گردان در ادامه ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و تربیت نسل آینده را بر عهده دارند؛ از این رو در سازندگی جامعه تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به نقش زنان در جامعه عنوان کرد: امروزه بانوان در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی قادر به فعالیت هستند و همین مهم موجب شده با حقوق اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه زنان از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار هستند، افزود: مدیریت فعلی و آینده هر جامعه‌ای براساس تربیت و آموزش در خانواده صورت می‌گیرد که این مهم در دست بانوان قرار گرفته، بی‌شک جامعه‌ای سالم و موفق است که از افراد شایسته و موثر برخوردار باشد.

 قراباغی: انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی، در معرفی همدان  موثر است

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز در این نشست گفت: انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی همدان و تبریز در معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهر همدان تاثیر بسزایی دارد.

حسین قراباغی افزود: پیش از این، با عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی با شهر بم ضمن تبلیغات محیطی از جاذبه های گردشگری همدان، نامگذاری خیابانی به نام شهر همدان نیز در شهر بم انجام شد.

وی افزود: با انعقاد خواهرخواندگی ها، دبیرخانه مربوطه در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، مباحث لازم برای اجرای بندهای مربوطه را پیگیری می‌کند.

 کاوسی‌امید: نقش‌آفرینی زنان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا (س) و روز زن و با اشاره به جایگاه زن در اسلام، گفت: احیای دیدگاه اسلام در مورد زن یکی از مولفه‌های غلبه مکتب اسلام بر سایر مکاتب است که این مولفه در شکل گیری تمدن نوین اسلامی می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

اکبر کاوسی‌امید با بیان این که در مکتب غرب و شرق به‌ویژه لیبرالیسم نگاه سرمایه‌داری به زن وجود دارد، افزود: این نوع نگاه، جایگاه زن را در نازل ترین حالت خود قرار می دهد.

رئیس کمیسیون بودجه با بیان اینکه اسلام حق مالکیت برای زن قائل است، گفت: در جهان بینی اسلامی، زن مسلمان سالمند به دلیل کسوت مسلمانی، بیشتر جاذب احترام جامعه است.

کاوسی‌امید ادامه داد: در وضعیت کنونی به دلیل نگاه انفعالی تربیت یافتگان مکتب غرب و حضور آنها در بدنه مدیریتی کشور زنان اولویت‌های مبتنی بر جهان‌بینی اسلام را کم کم به فراموشی سپرده و به نگاه غرب در مورد زنان نزدیک می‌شود که نتیجه این نوع نگاه در بدنه دولت و شهرداری‌ها زنان مطلقه بوده و مشکلات آسیب های متعاقب آن است.

وی با اشاره به اینکه تبیین جایگاه مترقی زن در اسلام برای آحاد جامعه لازم و ضروری به نظر می رسد، یادآور شد: حقوق زن در اسلام باید از تمام کرسی‌های در اختیار، برای همگان مشخص شود که این مسأله می‌تواند در الگو شدن جامعه ما در نگاه به زنان بسیار مفید بوده است و امت اسلامی را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی، یاری رساند.

 انتقاد کاوسی امید به نامزدی صوفی برای ریاست فدراسیون فوتبال

کاوسی امید در ادامه ضمن انتقاد شدید از نامزدی عباس صوفی، شهردار همدان برای ریاست فدراسیون فوتبال، گفت:  شهردار همدان ریاست فدراسيون را به خدمت برای مردم این شهر ترجیح داده است که این امر، قابل قبول نیست.

 وی با بیان اینکه شهردار برای ثبت نام ریاست فدراسیون فوتبال شأن شورا را حفظ نکرده، در صورتی که می توانست حداقل هماهنگی را با ریاست شورا داشته باشد، گفت: مدیریت فوتبال برای شهردار همدان، مهم‌تر از مدیریت شهری است؛ در صورتی  که اولویت کار وی باید مدیریت شهر‌ باشد و ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی بر این اقدام، انتقاد داریم؛ زیرا باید پاسخگوی شهروندان باشیم.