- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس

اخذ مالیات

به گزارش روزانه نیوز ، الیاس نادران امروز در نشست خبری معرفی برنامه‌های اقتصادی فهرست واحد نیروهای انقلاب در پاسخ به خبرنگار فارس درباره برنامه این مجموع برای اصلاح نظام بانکی و رویکرد آنها نسبت به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که نظام اقتصادی و نظام اجتماعی یک منظومه به هم پیوسته است و در فهرست واحد نیروهای  انقلاب هم افراد با تخصص‌های مختلف وجود دارند اما مجموع تخصص آنها با یکدیگر همپوشانی دارد و منجر به هم‌افزایی می‌شود.

وی افزود: مساله بانک بر اشتغال و تولید تأثیرات بسیار زیادی دارد و حتی بر ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرهای مختلف تأثیرگذار است. نقش بانک در توسعه اقتصادی بسیار فوق‌العاده است و بانک در ایجاد و هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعالیت‌های مولد بسیار تأثیرگذار است و در واقع شریان اقتصادی یک کشور از درون مویرگ‌های نظام بانکی عبور می‌کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر امروز می‌بینیم بسیاری از شهرک‌های صنعتی گرد مرگ بر آنها پاشیده شده است اجحافی است که نظام بانکی با سودهای کلان و ربوی برای آنها به وجود آورده است و تعیین جرایم بالای تأثیر تأدیه دین آنها را به این روز رسانده است.

 جلوگیری از تعطیلی کارخانجات به خاطر بدهی بانکی را به قانون تبدیل می‌کنیم

نادران گفت: همانطور که در طرح حمایت از تولید ساماندهی بدهی‌های تولیدکنندگان تصریح شده بود ما این را پیگیری خواهیم کرد که آیین‌نامه مربوطه آن مصوب و ابلاغ شود. رئیس قوه قضاییه هم مدتی پیش ابلاغ کرد کارخانه‌ها نباید به خاطر بدهی تعطیل شوند ما در مجلس حتماً این را پیگیری خواهیم کرد که جلوگیری از تعطیلی کارخانجات به خاطر بدهی به قانون تبدیل شود. اگر بدهی و مشکل مالی در این وجود دارد از طریق مجاری قانونی باید پیگیری شود اما این دعوای حقوقی نباید باعث تعطیلی کارخانه شود.

 برنامه کوتاه مدت فهرست واحد نیروهای انقلاب برای اصلاح نظام بانکی

عضو فهرست واحد نیروهای انقلاب نرخ‌های بالای سود بانکی و بنگاهداری بانک‌ها را دو مسئله سیستم بانکی عنوان کرد و گفت: این پذیرفتنی نیست که بانک‌ها هم بنگاهداری کنند و هم سپرده دریافت کنند از طرف دیگر منابع قرض‌الحسنه منحرف شود. منابع قرض‌الحسنه باید صرف اشتغال و ازدواج جوانان شود و نباید منابع قرض‌الحسنه صرف پرداخت به کارکنان بانک‌ها شود. قانون تسهیل ازدواج جوانان در این زمینه وجود دارد اما چون آیین‌نامه آن نوشته نشده هنوز این قانون به درستی اجرا نشده است.

وی تأکید کرد: برنامه ما در حوزه بانکی تدوین شده و آنچه امروز به عنوان طرح بانکداری جمهوری اسلامی در دستور مجلس قرار دارد که بیش از 200 ماده است به دنبال تغییر ساختار وسیع در حوزه بانکی است و عملیاتی کردن آن نیازمند یک بازه زمانی بلندمدت است.

این اقتصاددان افزود: اصلاح نظام بانکی نیاز به اقدامات کوتاه‌مدت دارد و ما برنامه‌مان را برای اقدامات اصلاحی کوتاه‌مدت در نظر گرفتیم. نمی‌دانم طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان مجلس دهم به تصویب نهایی خواهد رسید یا نه، چرا که اگر این طرح به شورای نگهبان نرود مثل این می‌ماند که طرح در مجلس به نتیجه نرسیده و مجلس یازدهم مجدداً‌ باید از صفر بررسی طرح را آغاز کند.

 برنامه فهرست واحد نیروهای انقلاب برای حل مشکل زندانیان چک‌های برگشتی

نادران یکی از مشکلات فعلی را مشکلات زندانیان چک‌های برگشتی عنوان کرد و گفت: این معضل را به سادگی می‌شد حل کرد و ما به نمایندگان مجلس دهم پیشنهاداتی ارائه کردیم اما مورد توجه قرار نگرفت. در صورت انتخاب در مجلس یازدهم حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

وی در خصوص توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه نیز گفت:‌ اتحادیه اروپا ده‌ها سال قبل به سمت اتحاد رفت و به همین دلیل در ابتدا اتحادیه‌های گمرکی را شکل داد و بعد این اتحادیه فراتر رفت و به برداشت مرزها و سهولت در تردد و سپس به پول واحد رسید.

 اولویت توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه در تجارت خارجی

عضو فهرست واحد نیروهای انقلاب تصریح کرد: ظرفیت ایران به منابعی است که در اختیار دارد و اگر به جای خام‌فروشی به متنوع‌سازی محصول یا فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه برویم هم ظرفیت‌های اقتصادی کشور را می‌توانیم فعال کنیم و هم پیوندها قدرتمندی با همسایگان ایجاد خواهیم کرد.

نادران تأکید کرد: مجلس در این حوزه هم از مسیر قانون و هم نظارت می‌تواند نقش فعال ایفا کند و حتی اگر دولت تمایل نداشته باشد می‌تواند او را ملزم به اجرا کند. اگر دولت بعدی هم هم‌راستا با مجلس یازدهم بود سرعت تحولات در حوزه‌های مختلف بیشتر خواهد شد.

وی با ذکر مثالی در مورد فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی گفت: ترکیه از مرز ما 8 میلیارد دلار به عراق صادر می‌کرد اما فقط یک میلیارد دلار صادرات داشتیم. این تفاوت در صادرات در حالی است که  به لحاظ تکنولوژی و دانش فنی ترکیه با ما فاصله‌ای ندارد.

 برنامه‌های یک ساله و 3 ساله نیروهای انقلاب برای اصلاح نظام بودجه‌ای و مالیاتی

عضو فهرست واحد نیروهای انقلاب در خصوص برنامه‌های اقتصادی فهرست واحد نیروهای انقلاب گفت: هم در حوزه مالیات‌ها و هم بودجه طرح‌های یکساله و سه ‌ساله داریم و در زمان‌بندی مشخص شده این برنامه‌ها را به تصویب نهایی می‌رسانیم.

 اصلاح نظام مالیاتی به نفع طبقات اقتصادی متوسط و پایین

نادران در خصوص بحث مالیات و رویکرد این فهرست در این زمینه اظهار داشت: هدف ما در حوزه اصلاح نظام مالیاتی این است که طبقات متوسط و پایین از این اصلاحات مالیاتی بهره‌مند شده و کسانی که ثروت کلانی دارند و از امکانات زیادی استفاده می‌کنند سهم‌شان را در جریان توسعه کشور بپردازند.

 پیگیری تدوین برنامه 10 ساله اصلاح صندوق‌های بازنشستگی

این اقتصاددان تأکید کرد: یکی از بحرانی‌ترین بخش‌های کشور صندوق‌های بازنشستگی است که هم از دولت طلبکارند و هم بدهی زیادی به بخش‌های مختلف دارند. صندوق‌های بازنشستگی بیش از 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که البته در برنامه یک ساله و سه‌ ساله قطعاً قابل علاج نیست اما با تدوین یک برنامه 10 ساله و ملزم کردن دولت به حرکت در این ریل می‌توان این بحران را مرتفع کرد.

نادران گفت: از ظرفیت پژوهش‌های مجلس، دانشگاه و بدنه کارشناسی دولت در تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها استفاده خواهیم کرد.

 ساخت پتروپالایشگاه‌ها برای افزایش درآمد و عبور از تحریم‌های نفتی را پیگیری می‌کنیم

وی با اشاره به ضرورت ساخت پتروپالایشگاه‌ها در داخل کشور گفت: با ساخت پتروپالایشگاه‌ها در داخل علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده صادرات فرآورده‌های نفتی دیگر با مشکل صادرات نفتی مواجه نخواهیم بود و می‌توانیم به جای خام‌فروشی محصولات و فرآوردهای نفتی را صادر کنیم. اگر چهار پالایشگاه مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشتیم و یا برخی پالایشگاه‌ها را دولت تعطیل نمی‌کرد می‌توانستیم به راحتی فرآورده‌های نفتی صادر کنیم و مشکلی بابت فروش نداشته باشیم./ فارس