- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

طرح فاصله‌گذاری تا ۲۰ فروردین است

روحانی

به گزارش روزانه نیوز حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم می‌دانند که امام حتی رحم و شفقت خود را نسبت به دشمنان خود نیز دریغ نمی‌کرد. در دشت کربلا وقتی وقتی دید دشمنانش تشنه هستند فرمود به آنها و اسب‌هایشان هم که تشنه هستند آب بدهید، افزود: این راه ابا عبدالله الحسین است که امروز ملت ما برگزیده است. همه عیدها مردم عیدی‌های خوب و با برکتی به عزیزان و فرزندان خود می‌دهند. امسال عیدی مردم عیدی بزرگ‌تری است. همکاری مردم عزیز و بزرگوار ما برای عبور از این مشکل به نظر من بالاترین عیدی است که پرداخت می‌شود.124

روحانی با بیان اینکه البته در حوادث اخیر که مردم ما گرفتار این ویروس کرونا بودند پایه‌های بهداشتی و درمانی کشور مستحکم است، خاطرنشان کرد: پایه‌های درمانی ما نه تنها تا امروز تاب آوری کرده بلکه اگر خدای ناکرده بخواهد چند هفته هم ادامه پیدا کند و اوج بگیرد بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران ما آمادگی درمان و رسیدگی را دارند.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که ما جز کشورهایی نیستیم که بیماران ما در سالن بیمارستان‌ها روی زمین افتاده باشند. خدا را شاکریم جز کشورهایی نیستیم که نعش‌های فوت شدگانش آنقدر زیاد باشد که کامیون‌های بزرگ یخچال دار را برای جابجایی نعش‌ها کنار بیمارستان بگذارند. خدا را شاکریم که جز کشورهایی نیستیم که مریض‌های ما در بیرون از بیمارستان روی چمن افتاده باشند.

کار بزرگ ملت ما و پزشکان بخش نظام سلامت جامعه است

رئیس جمهور ضمن شکرگزاری با بیان اینکه این کار بزرگ ملت ما و پزشکان و بخش نظام سلامت ما است، افزود:خدا را شاکریم که در طول این ۶ سال آنقدر پایه‌های سلامت را مستحکم کردیم که هر فردی به کرونا مبتلا و وارد بیمارستان می‌شود ۹۰ درصد مخارجش از سوی دولت و بیمه تأمین می‌شود و ۱۰ درصد مخارجش به عهده خود اوست.

روحانی عنوان کرد: شما ببینید در کشورهای مختلف از تست اولیه ۱۳۰۰ دلار و ۱۵۰۰ دلار و شبی چقدر برای بستری شدن و آی سی یو می‌گیرند و رقم‌های بسیار گران می‌گیرند و این زیربنا در کشور ما برای مردم جهان روشن می‌شود. ملت ما باید به کار، برنامه، نوکران و خادمان خود ببالد که همه تلاش کردند و در کنار هم بودند. ما یکپارچه شدیم، گاهی برخی این یکپارچگی را تضعیف می‌کنند اما با توجه به اینکه وحدت، اتحاد و برابری و برادری سراسر جامعه ما را فرا گرفته است کمتر آدم‌هایی هستند که به دنبال مچ‌گیری باشند و اکثریت قریب به اتفاق مردم، جوانان، اهل قلم و رسانه به دنبال کمک به هم هستند.

روحانی تاکید کرد: یک قدم بسیار مهم وجود دارد که حتماً مردم به آن توجه دارند. اینکه در بیمارستان پرستاران راحت می‌توانند مشغول به کار شوند و وسایل حفاظتی که وزارتخانه برایش فراهم کرده و آرامشی که دارد به این دلیل است که صبح وسیله اش فراهم است و زمان برگشت اگر احتیاج به غذا دارد فروشگاه‌ها آماده هستند مواد غذایی را در اختیار او قرار دهند.

۲۴ ساعته فروشگاه‌های بزرگ فعال هستند

وی افزود: خدا را شکر جز کشورهایی نیستیم که توزیع مواد غذایی ۸ تا ۱۰ صبح باشد. الحمدلله ما ۲۴ ساعته فروشگاه‌های بزرگ‌مان فعال هستند و این در سایه تلاش فروشگاه‌ها، فروشندگان، سیستم توزیع، انبارداری و ذخایر است.

روحانی با بیان اینکه وقتی جنس از بندر یا از مزارع کشاورزی حمل می‌شود و به انبار میادین و فروشگاه‌ها می‌آید به حمدالله بی وقفه و با خوبی در حال انجام است، گفت: در صحبت با استانداران که این چند روز با تلفن و ویدئو کنفرانس انجام شد پرسیدم در استان شما برای مواد غذایی و بهداشتی مشکلی دارید؟ همه گفتند ما مشکلی نداریم و همه اجناس به طور فراوان در فروشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: این خیلی مهم است که مردم ما از یک طرف نگران بیماری باشند و یک طرف نگران این باشند که اگر صبح دیرتر به فروشگاه برسند دیگر ماده غذایی نیست. ما جز این کشورها نیستیم و مردم هر ساعتی خواستند مواد غذایی در اختیارشان است و همه تلاش می‌کنند. ببینید اگر بیمارستان‌های ما یک ساعت برق، آب، گاز نداشته باشد و آمبولانس فاقدِ بنزین باشد چه می‌شود؟

روحانی با تاکید بر اینکه همه چیز در کنار هم مهیا است و تمام پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های برق، تصفیه خانه‌ها و سیستم بزرگ حمل و نقل کشور ما آماده و مشغول کار هستند، بیان کرد: نیروهای مسلح ما برای امنیت هر جا لازم باشد از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و ارتش همه پای کار هستند و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی در این شرایطی که قرار گرفتیم است.

رئیس جمهور افزود: نکته دیگر اینکه ما در این دو هفته تعطیلات، یک هفته با خواهش و توصیه با مردم صحبت کردیم و در هفته دوم کمی قدم‌های سختگیرانه برداشتیم. در هفته اول هیچ زور و اجباری نبود و فقط توصیه شده بود مردم مسافرت نروند و در خانه بمانند و به اصول بهداشتی توجه کنند.

روحانی اشاره کرد: استان‌هایی که رقم پایین‌تری در آمار مسافرت داشتند گفتند ما ۶۰ درصد کاهش داشتیم. به طور متوسط ۷۰ درصد مردم در خانه ماندند و ۱۰ درصد هم ضروریات است که باید بروند و بیایند یعنی ۲۰ درصد آن توجه نکردند که البته باید توجه می‌کردند.

حق الناس یعنی طوری رفتار شود که به کسی ضرر زده نشود

وی افزود: این اخلاق، فرهنگ، بزرگواری و توجه مردم و حق الناس که می‌گوئیم اینجاست. بزرگترین حق الناس اینجاست که من طوری رفتار کنم که به کسی ضرر نزنم. اگر خدای ناکرده من کرونا گرفتم، مخفی کردم و به دوست و خانواده نگفتم، یکی از خیانت‌های بزرگ و یکی از اضرار به غیر است. وقتی حس کردیم باید برویم و دکتر ببیند یا از طریق سیستم فضای مجازی سوال بپرسیم و اگر خدای ناکرده گرفتار شدیم فاصله بگیریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: جای فاصله‌گیری اجتماعی اینجاست. امروز در جلسه علاوه بر بحثی که از روز گذشته اجرایی شده است تاکید شد که هر فرد در استان خود بماند و به استان‌های دیگر سفر نکند. اگر کسی بخواهد این را اجرا نکند این بار سخت‌گیرانه برخورد و جلوی آن گرفته می‌شود که اگر مقاومت کند و عمل نکند مجازات‌هایی برایش در نظر گرفته شده است که امیدوارم هیچ وقت در این طرح به مجازات نرسیم.

وی افزود: امیدوارم به قدری مردم هوشمندانه عمل کنند و با نیروی پلیس و انتظامی سر جاده خوب همکاری کنند که ما نیازی به خواباندن ماشین و مجازات نداشته باشیم. ما می‌خواهیم این هیچ وقت اتفاق نیافتد و این وظیفه ملی و انسانی ماست. اصل مصوبه این طرح تا ۱۵ فروردین و ادامه آن تا ۲۰ فروردین است. مردم این مدت را در نظر بگیرند و همکاری کنند.

روحانی خطاب به مردم گفت: با همکاری شما کار پیش می‌رود. اگر قصد همکاری نداشته باشید درست کردن کاغذ که به مامور نشان دهید ساکن فلان شهر هستید. می‌دانیم کار مشکلی نیست و پلیس هم وقت ندارد صحت آن را بررسی کند. همه با هم همکاری کنیم و بدانیم این طرح به نفع ما و همه است. استاندار هرمزگان گفت ما روزهای اول رفت و آمد به قشم را ممنوع کردیم اما مردم همکاری نکردند. ما همه باید با هم همکاری کنیم و بدانیم این طرح برای ما ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه تمام این طرح‌ها برای آن است که زودتر از این بلیه خلاص شویم، اظهار داشت: امروز وزارت بهداشت و درمان طرحی به جلسه ستاد آورد که مبنایش این است که هر کسی که مشخص شد به ویروس کرونا مبتلا است؛ موظف است حدود ۲ هفته خود را از جامعه دور کند و به نوعی خود را در خانه یا استراحتگاه‌هایی که برایشان در نظر گرفتیم یا بیمارستان قرنطینه کنند و خود را از دوستان و خانواده‌هایشان دور کنند.

روحانی ادامه داد: پس ضروری است که خودش را در اختیار بیمارستان و استراحتگاه قرار دهد و در طرح ارائه شده اگر این فرد عمل نکرد و با علم به اینکه کرونا دارد به جامعه آمد با او چه برخوردی شود که واگذار کردیم به کمیته سیاسی امنیتی و اجتماعی و گفتیم امروز بررسی کنند و اگر شد تا شب نهایی کنند تا تصویب کنیم.

وی بیان کرد: در کشور ما هر جور معلوم شد فرد کرونا دارد باید از جامعه جدا شود. تمام این طرح‌ها برای این است که فرد کرونایی قاطی دیگران نشود و ویروس منتقل نشود. بنابراین مبتلایان باید مشخص شوند و مشخص شود دوران خود را گذراندند و همه باید مراعات کنیم تا از این مسأله عبور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به موارد دیگر مورد توجه در جلسه عنوان کرد: طرح‌های دیگری بود نسبت به آنهایی که شایعه پراکنی می‌کنند و مردم را در اضطراب قرار می‌دهند. آنها از همکاران نزدیک کرونا هستند زیرا کرونا می‌خواهد عده‌ای روی اعصاب مردم بیایند و اعصاب مردم را متزلزل کنند تا مردم روحیه خود را ازدست بدهند و آن بتواند موفق شود. کسی که روحیه خود را از دست می‌دهد ایمنی بدنش آسیب می‌بیند و این ویروس سریع‌تر می‌تواند به اهداف خود برسد. ما نباید اجازه دهیم یاران کرونا در کنار کرونا باشند.

وی افزود: این هم نوعی فاصله گذاری در دنیای تبلیغات است. همه باید مراقبت کنند چنین حادثه‌ای اتفاق نیافتد و مردم ما با نشاط، سرزندگی و البته سخت از این مشکلات عبور خواهند کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما بر خرید و فروش اینترنتی تاکید کردیم تا حتی الامکان مردم نیازهای خود را از شرکت‌های اینترنتی فراهم کنند و قرار شد اقداماتی که شده و لازم است از طریق وزارت سمت مطرح شود تا مردم تا جایی که نیاز هست از خانه خارج نشوند و فاصله گذاری اجتماعی انجام شود. بحث دیگر بحث زندگی مردم است. ما می‌دانیم عدم ای هستند که زندگی شأن با کار روزمره تأمین می‌شود به همین دلیل طرح‌های ما به میزان ضرورت اجرایی خواهد شد و اگر یک روز لازم باشد ما یک روز و یک ساعت اضافه آن را اجرا نخواهیم کرد و مدارس و دانشگاه‌های ما و فعالیت‌ها و رفت و آمدها و مسافرت‌های ما به روال عادی خود باز خواهد گشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: هنوز در برخی استان‌ها روند مبتلایان در حال افزایش است و این روند افزایشی ما را وادار می‌کند ما همچنان این طرح‌ها را پیش ببریم. هر زمان وزارت بهداشت گفت روند افزایشی کاهش پیدا کرده و روی خط موازی رفتیم ما می‌توانیم شرایط را به شرایط قبل از اسفند برگردانیم.

روحانی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و ستاد ملی کرونا اعلام کرده است که روند افزایش ابتلاء به بیماری کرونا کاهش پیدا کرده و تثبیت شده است و روی خط صاف و موازی قرار داریم. در آن زمان می‌توانیم شرایط را به شرایط قبل از اسفند ماه و شیوع کرونا برگردانیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم عزیز و بزرگوار! ما در شرایط تحریم و سخت قرار داریم اما ۲۰ درصد بودجه امسال را اختصاص به مقابله با کرونا داده ایم به عبارت دیگر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به مقابله با بیماری کرونا اختصاص یافته است که این امر برای تمام دنیا تعجب‌آور بوده است. دنیا تعجب کرده که یک کشور در حال تحریم ضمن تجهیز بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی اقدام کند. مردم ما روحیه خوبی دارند، درست است که عده‌ای از مردم عزیزان خود را از دست داده اند اما جامعه آرام است.

وی با بیان اینکه دولت توانسته است در عرض همین یک هفته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی قرار دهد که دچار مشکل شده اند، گفت: در زمینه مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، اقساط بانکی، چک‌های برگشتی، هزینه آب و برق و گاز مهلت و تنفسی به مردم داده شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  ۸ هزار میلیارد تومان به پرداخت نقدی به سه میلیون نفر و ارائه تسهیلات برای ۴ میلیون خانوار اختصاص داده شده است، ادامه داد:  ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شده است. ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه‌ای بیکاری و ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با اقساط دو ساله با نرخ ۱۲ درصد آماده شده است تا در اختیار کسب و کارهایی قرار گیرد که در این روزها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از یک بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از خسارات اقتصادی به کشور اختصاص یافته است تا بتوانیم مسیر اقتصادی را ادامه دهیم، اظهار داشت:  دولت، وزارت راه، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی و بخش بهداشت و درمان، نیروهای مسلح و وزارت کشور همه پای کار هستند./ مهر