- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

روانشناسی رنگ بنفش و اسراری جالب درباره آن را بخوانید

روانشناسی رنگ بنفش و اسراری جالب درباره آن

هر رنگی برای خود یک روانشناسی خاص دارد و معنا و مفهوم خاصی را هم به مخاطبان خود منتقل می‌کند.

به گزارش روزانه نیوز یکی از موضوع های بسیار مهم است که برخی از حقایق ویژگی‌های شخصیتی افراد را بیان می‌کند.

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر روحیه و حتی رفتار‌های ما داشته باشند و ظاهرا، هر رنگ تأثیر خاص خود را دارد، امّا احساسی که هر رنگ ایجاد می‌کند، می‌تواند بر اساس تجربه و فرهنگ متفاوت باشد و بنفش یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند باعث احساسات، عواطف و ارتباطات متفاوت شود.

رنگ بنفش چه حسی را در شما ایجاد می‌کند؟

مردم اغلب این رنگ را مرموز، معنوی و تخیلی توصیف می‌کنند و بنفش رنگی است که به ندرت در طبیعت وجود دارد. بنابراین، به عنوان یک رنگ نادر و جذاب شناخته می‌شود، این در حالی است که بنفش به طور طبیعی در طیف مرئی مشاهده می‌شود و در واقع ترکیبی از آبی و قرمز است.

رنگ بفش به طور رایج چه چیزی را در ذهن افراد تداعی می‌کند؟

مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر، بنفش از جمله رنگ‌هایی است که احساسات ناشی از آن، اغلب بر انگیخته از ارتباطات فرهنگی است.

بنفش نماد سلطنت و ثروت است و در دوران باستان، درست کردن رنگ برای پارچه‌های رنگی، به ویژه برای رنگ‌های خاص اغلب به تلاش و هزینه زیادی احتیاج داشت و از آن جا که رنگ بنفش کمتر در طبیعت مشاهده می‌شود، منابع موردنیاز برای درست کردن این رنگ بسیار سخت‌تر بود و هزینه بیشتری داشت.

دلیل اینکه رنگ بنفش تداعی کننده ثروت و سلطنت بود، این است که غالبا ثروتمندان تنها افرادی بودند که توانایی خرید چنین وسایل گران قیمتی را داشتند.

در طول قرن پانزدهم، شهر تیر در امتداد ساحل فنیقی باستان با خرد کردن پوسته‌های یک حلزون کوچک دریایی، شروع به تولید رنگ بنفش کرد و رنگ حاصل از آن نیز به بنفش تیری معروف شد و شهرت آن به قدری بود که در ایلیاد هومر و ویرجیلِ آئنه ذکر شد که اسکندر بزرگ و پادشاهان مصر نیز لباسی به رنگ بنفش معروف تیری به تن داشتند.

این ارتباط با سلطنت فقط به دوران باستان محدود نمی‌شد و بنفش رنگ انتخابی برای بلیط‌های تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ بود.

بنفش همچنین نشان دهنده خرد و معنویت است و ماهیت نادر و مرموز آن شاید باعث شود که به نظر برسد این رنگ با چیز‌های ناشناخته، فوق طبیعی و الهی مرتبط است.

در نوشتن، گاهی اوقات از عبارت ” نثر بنفش ” برای توصیف نوشته‌ای استفاده می‌شود که نشان دهد آن متن دارای دروغ‌های بزرگ و اغراق بیش از حد است./باشگاه خبرنگاران