- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

نشست خبری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور به صورت ویدئو کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد،

رییس سازمان بهزیستی

به گزارش روزانه نیوز قبادی دانا با بیان اینکه از میان مراکز سالمندان و معلولان، ۳۰ مرکز و مراکز سالمندان نیز از ۳۰۵ مرکز ۲۳ مرکز آلوده شده است گفت: از دو هزار و ۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان، معلولان، افراد دارای اعتیاد و فرزندان سازمان، خوشبختانه  تاکنون ۴۵ مرکز به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که ۱.۷ درصد کل مراکز بهزیستی کشور را تشکیل می‌دهد. یعنی ۵۴۴مرکز فرزندان، هزار و صد مرکز معتادان و ۸۸۷ مرکز معلولین سالمندان و بیماران روانی مزمن.

وی میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولان تا ۲۳ فروردین ماه امسال را ۵۵ نفر اعلام کرد وبیان داشت :  این تعداد  ۱.۲ کل فوت شدگان کشور بر اثر کرونا را تشکیل می‌دهد. البته از ۵۵ نفری که فوت شده‌اند، ۷۱ درصد سن بالای ۷۰ سال و ۲۷ درصد سن بالای ۹۰ سال داشته‌اند. همچنین ۵۹ نفر از افرادی که در مراکز سالمندان و معلولان دچار کرونا شدند بهبود یافته‌اند و ۲۲۹ نفر از آنها تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه از ۱۰ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست که در مراکزنگهداری  ما هستند، هیچ آمار فوتی نداشتیم. البته هفت مورد مثبت ابتلا به کرونا بودند که بهبود یافته‌اند.

وی درخصوص کودکان کار وخیابان نیز افزود: ۵۷ هزار و ۶۶۱ بسته بهداشتی توسط ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی درسطح خیابان همراه با آموزش پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان خیابان توزیع شده است.

قبادی دانا درادامه به خدمات اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت : تماس های اورژانس اجتماعی در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تماس‌های مقایسه شده است که بر اساس همین آمارمقایسه ای، ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷ هزارم درصد در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده که در بازه زمانی دوم به ۲۶ هزارم درصد رسیده است.

وی با اشاره به تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر در بازه زمانی اول دو هزارم درصد بوده که در بازه زمانی دوم به ۶ هزارم درصد رسیده است، گفت: سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.

وی افزود: سامانه ۱۲۳ نیز روز جمعه به مردم اطلاع رسانی شد. معرفی این سامانه به این شکل در طول ۲۰ سال فعالیت بی سابقه بوده و ۸۰ میلیون شهروند ایرانی با این سامانه آشنا شدند. با این حال ۱۱ هزار و ۸۵۲ تماس با این سامانه انجام شد که ۳۰ درصد آن غیرمرتبط بوده است. البته ۲.۲ درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

قبادی دانا با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است.

وی در ادامه از وزارت بهداشت درخواست کرد که تمام مراکز و پرسنل ما را مورد تست قرار بدهند، اظهار داشت :  البته این کار در برخی مراکز انجام شده و به طور مثال در یکی از مراکز برای ۵۵۰ مددجو این تست توسط یکی از خیرین انجام شد که ۲۰ مورد مثبت شناسایی شدند.

رییس سازمان بهزیستی گفت: کل بودجه‌ای که سازمان بهزیستی از ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیب معتادان دریافت کرده ۴.۵ میلیارد تومان بوده که معادل همین مبلغ توسط سازمان اختصاص یافته و در مجموع ۹ میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آسیب و آموزش این افراد اختصاص یافته است.

قبادی دانا گفت: برای مراکز اقامتی نیز در هفته اول فروردین ماه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و با سرانه ۵ میلیون تومان برای هر مرکز داده شده که تدابیر لازم برای کرونا در نظر گرفته شود. در سوم اسفند ماه نیز برای هر مرکز مبلغ ۷۰۰ هزار تومان شارژ شد. در نتیجه همه مراکز اقامتی معتادان که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز هستند مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و مبلغ ۹ میلیارد تومان فقط مربوط به معتادان بی خانمان و کارتن خواب بوده است.