- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

تبادلات تجاری فی‌مابین ایران و روسیه انجام شود

ایران و روسیه

به گزارش روزانه نیوز رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی‌مابین انجام شود.

روحانی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه بویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگو های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تشریک مساعی، همکاری و تبادل تجربیات دو کشور را در عبور از این شرایط سخت حائز اهمیت دانست و بر توسعه روابط و مناسبات فی مابین و تلاش برای  تسریع در اجرای توافقات تهران-مسکو تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه خوشبختانه پروژه های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده و مسئولان دو کشور بر تسریع در اجرای توافقات اهتمام دارند، افزود: روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری های متقابل استقبال می‌کند.

پوتین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی دانست و اظهار داشت: متاسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می‌گویند اما در عمل رفتاری متفاوت دارند.

رئیس جمهور روسیه همچنین ادامه رایزنی‌های ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله پیگیری روند آستانه و گفتگوهای سه جانبه با ترکیه در این راستا را حائز اهمیت عنوان کرد./ تسنیم