- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

روش‌های برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان اعلام شد

معاون وزارت آموزش و پرورش

به گزارش روزانه نیوز  علیرضا کمره‌ای در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش تلویزیونی به مجازی تغییر یافت، اظهار کرد: در این ایام فعالیت معلمان دو برابر شده است، یک بار باید ضبط و طراحی و یک بار ارائه محتوا، بررسی و ارزشیابی را انجام دهند.

وی افزود: از اول اسفند که علائمی از تعطیلات طولانی‌مدت ظاهر شد اصولی را برای پیگیری کارها و استمرار جریان آموزش در نظر گرفتیم که براساس چهار اصل بود، اصل نخست عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود، اصل دوم مهیا بودن امکانات چون فرصتی برای طراحی مجدد نداشتیم و از قبل آموزش و پرورش شرایط بحران به‌جز زلزله و سیل و وقفه طولانی در جریان آموزش را تجربه نکرده بود، اصل سوم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت بود چرا که سلامت دانش‌آموزان اولویت بیشتری نسبت به آموزش داشت و اصل چهارم انعطاف‌پذیری در آموزش‌ها بود چون با شرایط ابهام درباره وضعیت تعطیلات مواجه بودیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از 10 اسفند برنامه‌های آموزش تلویزیونی از طریق شبکه آموزش, 4 و معارف آغاز شد؛ آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده است و تا پایان زمان آموزش ادامه دارد در ابتدا کار با  12 برنامه شروع شد اما هم‌اکنون به 28 برنامه در روز رسیده است و تلاش می‌کنیم برای شاخه کاردانش طراحی بیشتری داشته باشیم.

آموزش‌های تلویزیونی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد

کمره‌ای درباره عدالت آموزشی و این‌که “آیا در آموزش و پرورش آماری وجود دارد که از تعداد 14.5 میلیون دانش‌آموز چند نفر موبایل هوشمند ندارند؟” عنوان‌ کرد: تلویزیون در دسترس‌ترین وسیله برای آموزش است که با اصول ما منطبق‌تر است، اولویت ما نیز به‌روی برنامه‌های آموزشی تلویزیون است و در تمام مقاطع تحصیلی تا پایان اردیبهشت به‌جز در دروس مهارتی آموزش‌ها ادامه دارد.

70درصد دانش‌آموزان از آموزش تلویزیونی استفاده می‌کنند

وی با ابراز اینکه “نمی‌دانیم  چه‌تعداد از دانش‌آموزان و چه‌مقدار پای آموزش‌های تلویزیونی که ویژگی آن غیرتعاملی است، می‌نشینند”، افزود: معلم نمی‌تواند دانش‌آموزان را ارزیابی و راهبردهای آموزشی طراحی کند، براساس بازخوردی که از آموزش تلویزیونی دریافت کردیم حدود 70 درصد دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند،  یک شاهد که آن را تأیید می‌کند این است که برنامه‌های آموزش تلویزیون در مجموع بیش از 9 میلیون بار دانلود شده است و در درس ریاضی بیش از 110 هزار بار دانلود داشتیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایلی که به‌سمت آموزش‌های نظارت‌پذیر در سامانه‌های مشخص رفتیم، نقایص آموزش تلویزیونی بود البته یکی از روش‌های ما تلویزیون بود و روش دوم، فضاهای مجازی است که به‌صورت خودجوش توسط معلمان در فضاهای متنوع آموزش‌ها انجام شد اما قابل ارزیابی و سنجش نبود همچنین روش سوم، لکه‌گیری در آموزش بود یعنی در جاهایی که امکان پوشش اینترنت و استفاده از برنامه‌های تلویزیونی نبود با ارسال جزوات آموزشی و درسنامه‌ها، دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادیم.

مبنای امتحانات، میزانی از کتاب‌‌های درسی است که تدریس شده‌ است

کمره‌ای درباره چرایی تأکید وزیر آموزش و پرورش برای به پایان رساندن کامل کتاب‌های درسی گفت: آنچه وزیر آموزش و پرورش بر آن اصرار دارد استمرار آموزش تا پایان محتوای کتابهای درسی است نه ارزیابی و آزمون! برای امتحانات بر اساس آموزشی که برای معلمان مسجل شده است و آن را انجام داده‌اند، اقدام خواهد شد، هنوز در حال آموزش هستیم و نمی‌توانیم درباره حجم آموزشی صحبت کنیم اما باید به کفی که یقین حاصل کنیم تمام دانش‌آموزان آن محتوا را دریافت کرده‌اند، توافق کنیم.

امتحانات پایان سال دوره ابتدایی چگونه است؟

وی ادامه داد: بعد از عید، سناریوهای ما به روش آزمون، سنجش و ارزشیابی برای پایان خوب سال تحصیلی تغییر یافت بر همین اساس امتحانات 6 پایه اول ابتدایی به‌شیوه ارزشیابی توصیفی است و در پایه ششم امتحانات هماهنگ لغو شد؛ در دوره ابتدایی مبنای امتحانات دانش‌آموزان بر اساس نظر معلم، ارزشیابی در طول سال تحصیلی، آموزش تلویزیونی و مجازی است.

امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم برگزار نمی‌شود

کمره‌ای درباره امتحانات دوره متوسطه اول بیان کرد: امتحانات پایه نهم که هماهنگ استانی بود، امسال برگزار نمی‌شود؛ اگر بازگشت به مدرسه را داشته باشیم، امتحانات مشابه روش‌های سنجشی است که بر اساس آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، درباره حجم دروس در امتحانات پایان سال  نیز معلم و مدیر مدرسه بعد از مسجل شدن میزان آموزش‌ها به‌صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند./ تسنیم