- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

سیر همدان یکی از برندهای سیر ایران و جهان است

سیر همدان

به گزارش روزانه نیوز مهندس محمدی با بیان اینکه  استان همدان از دیر باز در بحث تولید لبنیات و فراورده های لبنیات جز 10 استان برتر کشور بوده است ، افزود: بعضی از واحدها تولیدی در استان باید بر اساس نیاز روز شروع به تولید لبنیات و شیر کنند، و واحدهای که موفق به روز رسانی شدند همچنان توانسته اند که به تولید ادامه بدهند .

 

وی با بیان اینکه زمان های دور از کشور دانمارک پنیر به کشور وارد می شد و در زمان وزارت جهاد سازندگی برنامه ای صورت گرفت که این وابستگی به لبنیات و پنیر را قطع و خود، به خودکفایی برسیم ، گفت:  آن زمان یک سری واحد پنیر آب نمکی راه اندازی شد که به صورت پنیر کوپنی به مردم اراِیه می شد و بعد به مرور زمان با تکنولوژِی های جدید وارد شده توانستیم پنیرهای متعددی را تولید ودر بازار پخش شود.

 

وی با بیان اینکه از سال 83 سیاست تغیر خط تولید انجام شد و موفق به تولید پنیر با بهترین تکنولوژی صورت گرفت، افزود: انواع فراورده های لبنیات پاستوریزه وارد خطوط تولید و بازار شد.

 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر 46 واحد لبنی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان صنعت معدن و تجارت می باشند، اظهار داشت: ظرفیت اسمی تولید این واحدها 598هزار تن انواع محصولات لبنی است که توان جذب 936 هزار تن شیر خام را دارند که اشتغال مستقیم این واحدها هزار و 350 نفر است.

 

مهندس محمدی با بیان اینکه به دلیل عدم تنوع در بعضی از واحدها و اصرار آنها به تولید محصولات قدیمی بیشتر واحدها تعطیل شده اند، ادامه داد: در مجموع در استان همدان از 46 واحد تولیدی حدود 18 واحد فعال و نیمه فعال می باشند که بیشتر محصولات تولیدی آنها پنیر ، شیرهای پاستوریزه، شیرهای طعم دار ؛ ماست و انواع دوغ ها است.

 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در کل کشور بحث لبنیات برند سازی عظیمی شده است و شرکت های بزرگی مثل کاله، میهن و ……. و برندهای معروف وارد بازار شدند و واحدهای لبنی معمولی در بازار رقابت باید به روز رسانی شوند، گفت: واحدهای تولیدی معمولی خودشان را بر اساس نیاز مشتری وقف دهند و الزامات را رعایت کنند.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری ایجاد واحدهای لبنی جدید در استان همدان مد نظر نداریم، خاطر نشان کرد: فعال کردن واحدهای تعطیل از الویت های برنامه های سال 99 است .

 

وی با بیان اینکه در بحث واحدهای موجود نقدی نگی از الویت ها سازمان جهاد کشاورزی است، وباز سازی ، نوسازی و به روز رسانی واحدهای موجود از برنامه های سال 99 سازمان است، گفت: دو واحد بزرگ درخواست طرح توسعه شیر خشک را داشته اند که استان در حال حاضر فقط 2 واحد تولید شیر خشک فعال دارد، که در زمانی که تولید شیر بالا باشد می توان شیر معمولی را به شیر خشک تبدیل شود وعلاوه براینکه جنبه صاداراتی دارد برای مدت زمان طولانی نگهداری می شود که این درخواست در حال بررسی است.

 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طرح توسعه جدید در زمینه لبنی به عنوان طرح توسعه نوسازی و بازسازی پیگیر خواهیم بود که از تمامی حمایت های دولتی در این بخش برخوردار شوند؛ افزود: به خاطر بیماری کرونا ویروس واحدهای تولیدی ما نیز به مانند مشاغل دیگر صنایع لبنی نزدیک به 40 درصد طی 3 ماه گذشته خسارت داشته ایم که کاهش جذب شیر خام بوده است که با توجه به اینکه شیر خام یک ذخیره است متاسفانه خساراتی به دامداران وارد شده است .

 

مهندس محمدی با بیان اینکه به سرمایه گذار پیشنهاد می شود برای سرمایه گذاری تصمیم احساسی گرفته نشود و از بازار به مجوز و ایجاد یک واحد صنایع تبدیلی یا یک واحد صنعتی مد نظر اقدام کنند افزود: امروز بازار موجود رقابتی است و با تحقیقات کافی و اطلاعات سرمایه گذاری کنید.

 

وی با بیان اینکه ما در هزار و 500 عنوان فعالیت می توانیم مجوز صادر کنیم، اظهار داشت: بسته بندی جدید، تولید میوه های خشک، فراوردی سیب زمینی و …… از جمله پیشنهاد های ما برای سرمایه گذاری است.