- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

بهره‌گیری از تکنولوژی روز در حوزه پسماند

فتحی شورا شهر

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی فتحی در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا، اظهار کرد: ساماندهی وضعیت پسماند زباله‌های شهر همدان یکی از ضروریات است که باید به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کنند تا هر چه سریع‌تر، عملیاتی شود.

فتحی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای ساماندهی جمع‌آوری زباله‌های شهر، یادآور شد: در این جلسات پیشنهادات مختلفی برای حل مشکل پسماند مطرح شده است که می‌توان با ارائه راهکار مناسب در این راستا، گام برداشت.

وی، افزایش قارچ گونه مغازه‌ها و دوره‌گردهای جمع‌آوری زباله را یکی از معضلات حوزه پسماند همدان برشمرد و افزود: لازم است با اتخاذ تصمیمات مناسب از افزایش بی‌رویه این مغازه‌ها و دوره‌گردها، جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان همچنین گفت: انتظار می‌رود ضمن بررسی کارشناسی طرح‌های ارائه شده در حوزه نرم‎افزاری ساماندهی جمع‌آوری و تفکیک زباله، باید این مهم در مناطق 4گانه به صورت پایلوت اجرایی شود.

فتحی معتقد است: چنانچه این طرح‌های فناورانه به‌ویژه در حوزه تفکیک زباله از مبدأ به صورت صحیح همراه با مباحث آموزش و فرهنگسازی اجرایی شود، به طور قطع به حوزه مدیریت‌شهری کمک خواهد کرد و در بلندمدت، یک شب در میان، جمع‌آوری زباله از سطح شهر خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین همت برای اجرای طرح ساماندهی جمع‌آوری و تفکیک زباله بر عهده سازمان پسماند شهرداری همدان است، ابراز امیدواری کرد: این طرح هر چه سریع‌تر به بهترین روش ممکن، عملیاتی شود، زیرا چندین میلیارد تومان به نفع مدیریت‌شهری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به پیشنهاد سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در زمینه انعقاد قرارداد با پیمانکاران حوزه پسماند، اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی زباله‌های شهر باید از تکنولوژی روز بهره گرفت که در این راستا طبق پیشنهاد نایب رئیس شورا می‌توان از نرم‌افزارتهیه شده برای این مهم، بهره گرفت.

فتحی اظهار کرد: در صورت نهایی شدن طرح نرم‌افزار جمع‌آوری پسماند زباله همراه با نحوه اجرای آن، باید این طرح در قالب سیاست‌گذاری‌های شورا به صحن شورا ارائه شود.

 وضعیت شرکت الیت تعیین‌تکلیف شود

 

وی همچنین با اشاره به تعطیلی حدود ۱۰۰ درصدی شرکت الیت در همدان، گفت: این مهم باید هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف و دلایل تعطیلی آن بررسی و به شورا ارائه شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با تأکید بر آسیب‌شناسی مشکلات حوزه شرکت الیت، بیان کرد: باید تیم حقوقی در این زمینه شکل بگیرد تا ضمن ارائه مزایا و استنادات قانونی، نشست‌های تخصصی با دادستان همدان و مجموعه راهور استان، برگزار شود تا مشکلات ترافیکی و… سطح شهر حل شود.

 بادامی‌نجات: ساماندهی زباله، مشکلات دوره‌گردها را حل می‌کند

 

نایب رئیس شورای شهر همدان هم با اشاره به طرح‌های ارائه شده برای ساماندهی جمع‌آوری زباله سطح شهر، گفت: با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی، بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند مدیریت‌شهری را در بسیاری از امور از جمله جمع‌آوری زباله، کمک کند.

حمید بادامی‌نجات افزود: می‌‌توان با بهره‌گیری از نرم‌افزارها روز، برنامه‌ای را تدوین کرده و با استقرار کانکس‌هایی در نقاط مختلف شهر به‌منظور مدیریت نرم‌افزار جمع‌آوری زباله به‌منظور ساماندهی پسماند زباله، گام برداشت.

وی معتقد است: ساماندهی پسماند زباله، مشکلات دوره‌گردها را نیز حل می‌‌کند.

بادامی‌نجات با تأکید بر شناسایی وانت‌بارها و مغازه‌دارانی که اقدام به خرید جمع‌آوری زباله می‌کند، گفت: می‌توان با لحاظ کردن بهای خدمات برای این مغازه‌ها از افزایش بی‌رویه آنها، جلوگیری به عمل آورد.

نایب رئیس شورای شهر همدان تأکید کرد: ضرورت دارد با تعریف سیستم درست برای مدیریت کانکس‌ها، ساماندهی و نظارت را به یک پیمانکار واگذار کرد.

 مولوی: ضرورت جلوگیری از پراکنده کاری جمع آوری زباله

 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان نیز تأکید کرد: لازم است روند تهیه و تدوین طرح ساماندهی جمع‌آوری پسماند زباله تسریع یابد تا از پراکنده‌کاری جمع‌آوری زباله، جلوگیری شود.

ابراهیم مولوی اظهار کرد: انتظار می‌رود تمامی مباحث از جمله پل عابرپیاده و پارک حاشیه‌ای (شرکت الیت) حل شود تا بتوانیم مدافع عملکرد شهرداری باشیم.

شورا شهر