- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

دستگاه قضایی ایران می تواند علیه حکومت نیجریه تشکیل پرونده دهد

دکتر «ابراهیم سلیمان» ضمن تشریح آخرین وضعیت سلامتی رهبر شیعیان نیجریه در زندان های این کشور، از تلاش برخی طرف های خارجی برای عدم آزادی شیخ زکزاکی خبر داد.
خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: آذر ماه سال ۹۴ بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند.
در حملات وحشیانه سال ۹۴ ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی، درگیری شدیدی میان نظامیان و طرفداران این روحانی شیعی درگرفت که به دنبال آن حدود دو هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. طبق اعلام رسمی نهادهای بین المللی، ارتش نیجریه پس از شهادت شمار زیادی از شیعیان اقدام به دفن آنها در گورهای دسته جمعی کرده است. نظامیان ارتش نیجریه در ایام ماه محرم الحرام و صفر نیز شیعیان عزادار حسینی را در منطقه «کانو» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت ده ها نفر از آنها شد.
از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده است.
اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین نیز ادامه می یابد؛ در اواسط آذر ماه ۹۵ سرانجام مقاومت شیعیان نیجریه جواب داد و دادگاه عالی نیجریه طی حکمی اعلام کرد شیخ ابرهیم زکزاکی به همراه همسر وی ظرف مدت ۴۵ روز آزاد شود که این زمان در روز دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ به پایان رسید اما ایشان آزاد نشدند.
همچنین اخیرا حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه، پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین المللی را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند که قوه قضاییه باید در موضوعاتی همچون حمایت از شخصیت های مظلوم دنیا مانند شیخ زکزاکی از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.
در همین راستا و برای اطلاع از آخرین وضعیت شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با دکتر «ابراهیم سلیمان» عضو کمیته تعلیم و تربیت جنبش اسلامی نیجریه گفتگو کردیم که مشروح آن از نظر می گذرد.
*لطفا آخرین وضعیت جسمی شیخ زکزاکی و همسر ایشان که هر دو در زندان به سر می برند را توضیح دهید.
پس از اینکه حدود دو سال قبل حکومت نیجریه به شیعیان حمله کرد، شیخ زکزاکی چشم چپ خود را از دست داد و چشم راست ایشان هم وضعیت خوبی ندارد و آسیب دیده است؛ و علت آن نیز این است که حکومت نیجریه مانع از آن شد که پزشکان حاذق در زندان، شیخ زکزاکی را مداوا کنند. همسر شیخ زکزاکی به نام زینت ابراهیم (ام شهداء) همانند خود شیخ آسیب دیده است و کماکان گلوله در بدن وی قرار دارد اما با اینحال هر دو یعنی شیخ و همسرشان تحت حمایت خداوند قرار دارند.
*چرا شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه تاکنون آزاد نشده است؟
علی رغم اینکه دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی شیخ زکزاکی را چندین ماه قبل صادر کرد ولی در حال حاضر وی به همراه همسرش در زندان و در بازداشت حکومت نیجریه به سر می برد که این موضوع نشان می دهد توطئه ای علیه وی در جریان است.
*آیا نهاد قضایی نیجریه تحت امر و کنترل حکومت این کشور قرار دارد یا به صورت بی طرف در پرونده شیخ زکزاکی فعالیت می کند و حکم صادر کرده است؟
نهاد قضایی نیجریه تلاش می کند تا به اندازه توان خود و درحد امکان، وظایفش را انجام دهد اما حکومت نیجریه به دلیل اینکه یک حکومت نظامی است، هیچگونه احترامی به قوانین نمی گذارد و به عنوان مثال دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی شیخ زکزاکی را در چند ماه قبل صادر کرد اما حکومت مانع از آزادی وی شد و حبس شیخ زکزاکی را ادامه داد.
*اخیرا وزیر اطلاع رسانی نیجریه مدعی شده بود که علت عدم آزادی شیخ زکزاکی این است که وی در میان اعضای حرکت اسلامی نیجریه محبوبیت ندارد و از شیخ استقبال نخواهد شد. در این خصوص توضیح دهید.
این یک دروغ و افتراء است. هیچ شخصیتی در نیجریه همچون شیخ زکزاکی نیست که در میان قلوب مسلمانان و مسیحیان در شمال و جنوب کشور اینگونه الفت ایجاد کند. ایشان هفته وحدت را در نیجریه ابداع کردند که پیروان تمام مذاهب در آن شرکت می کنند و بدین صورت شیخ زکزاکی در میان مذاهب مخالف نیز تقریب و نزدیکی ایجاد کردند. از جمله عادت های ایشان توزیع کمک در میان نیازمندان است و در مدت یک سال حبسشان نیز دستور دادند که این خصلت نبوی ادامه یابد. برخی از مسیحی ها خواستار همراهی و مجاورت با شیخ شده اند و در حال حاضر شیخ زکزاکی بیش از ۲۰ میلیون طرفدار در نیجریه دارد.
*تحلیل شما از موضع گیری جامعه بین الملل در قبال سرکوب شیعیان نیجریه و زندانی کردن شیخ زکزاکی رهبر شیعیان توسط حکومت نیجریه چیست؟
در این خصوص باید بگویم اساسا نظام جامعه بین المللی به نفع کشورهای بزرگ و با هدف آسیب رساندن به نظام های دیگر به ویژه نظام اسلامی شکل گرفت. در همین راستا این کشورهای بزرگ و نظام جامعه ی بین المللی آتش جنگ های داخلی را در کشورهای دیگر شعله ور کردند و در آنها کشتار به راه انداختند اما هیچگونه تصمیمی برای متوقف کردن این کشتار و جنگ های داخلی ندارند. این کشورهای بزرگ شیخ زکزاکی و حرکت اسلامی در نیجریه را تهدیدی برای خود به حساب می آورند. زیرا شیخ زکزاکی همچون امام خمینی فعالیت می کنند.
*موضع گیری ایران در حمایت از شیعیان نیجریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا ایران در قبال ظلم حکومت نیجریه علیه شیعیان سکوت کرده است؟
نیجریه کشوری است که حاکمیت دارد و روابطی دیپلماتیک میان ایران و نیجریه در جریان است. من معتقدم که ایران و دولت این کشور در قبال شیعیان نیجریه ساکت نبوده است بلکه به میزان وسع و توان خود ایفای نقش کرده است. آنچه باید به آن توجه نمود این است که برخی از طرف های خارجی برای عدم آزادی شیخ زکزاکی هر آنچه توان دارند صرف می کنند.
*به نظر شما آیا نظام قضایی و دستگاه قضایی ایران می تواند مسأله ی ظلم به شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه را در دادگاه های بین المللی مطرح و پیگیری کند؟
دستگاه قضایی ایران یک نهاد حکومتی است و قانونا این حق را دارد که حقوق افراد مظلوم را پیگیری کند و در همین راستا قادر است علیه حکومت نیجریه در دادگاه بین المللی پرونده ای تشکیل دهد و از این دادگاه بخواهد حقوق انسانی شیخ زکزاکی را مورد توجه قرار داده و اجرا کند.
*رابطه ی حکومت نیجریه با سعودی ها و آمریکا یا صهیونیست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
اکثر مردم نیجریه پیرو مذهب اهل تسنن هستند. برخی از آنها صوفی و برخی دیگر سلفی و وهابی می باشند. اکثر این وهابی ها نیز در مناصب ریاستی در نیجریه قرار دارند و با سعودی ها روابط عمیقی دارند. بنابراین وضعیت مشخص است. هرکس با سعودی ها رابطه داشته باشد حتما سیاست آمریکایی ها و صهیونیست ها را هم قبول دارد و از آن حمایت می کند.
*اعضای جنبش اسلامی نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی چه فعالیت هایی انجام می دهند؟ وکلای شیخ برای آزادی ایشان چه کارهایی کرده اند؟
اعضای حرکت اسلامی و وکلای شیخ زکزاکی به صورت شبانه روزی برای آزادی شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه فعالیت می کنند اما آنها با مشکلات بسیاری در نقاط مختلف روبرو هستند و برای رفع این مشکلات تلاش می کنند.